Generátor dobré nálady
Inu, jak začít. Asi takto. Tento článek není TEST. To dělají všichni ostatní. Toto je – ZÁŽITEK. Jezdil jsem, vloni a letos, na několika typech motorek – „Made in China“. A už je opravdu nejvyšší čas, aby i největší skeptici a xenofobové vzali na vědomí, že Čína se zařadila k zemím, kde umí vyrábět motorky. Tím myslím motorky nejenom kvalitně smontovat, ale také chytře navrhnout, dobře vymyslet, zkonstruovat, a dát jim velmi povedený design. Dnešní motorky, obecně, jsou v podstatě stavebnice, kde každá značka má, když nebudu moc přehánět, vlastní rám a motor. Vždy jde o výsledek často široké kooperace. Už snad neexistuje motocyklová značka, firma, která by část své produkce nerealizovala buď v Číně nebo v některé jiné zemi jihovýchodní Asie.
CFMOTO – KTM R2R je technologicky možná nejmodernější světová „motorkárna“ (nenapadl mne lepší ekvivalent slova „automobilka“). Vývoj jejich motorek probíhá ve vzájemně výhodné spolupráci s evropskými, či japonskými konstruktéry, designéry a také producenty špičkových komponentů. Podvozky, brzdy, motory nebo řídící jednotky. Dělá to každý. Na Číňanech je dotáhnout dílo do konce a zajistit precizní výrobu. Navíc, za velmi konkurenční ceny a s nadstandardní zárukou. Tolik obecně.
V textu se vyhnu popisu technických parametrů. Jsou na: https://www.cfmoto.cz//motorky-cfmoto/motocykly-clx. Budu se věnovat pouze tomu, co je podstatné. Tedy – prvnímu dojmu, a – jezdeckému zážitku. Zábavě. Protože o to jde na prvním místě. Motorka nás musí bavit. Musíme mít radost z toho, že na ni jedeme. Musí nám poskytovat – zážitek.
V rozhovorech s jezdci a zastánci různých značek často slýchám slovo – emoce. Tahle motorka je má, jiná nemá. „Víš, ale ty emoce. Ty na … nikdy nezažiješ“. Nebo: „Ta … v sobě nemá žádné emoce“. „Víš, to jsou ty pravé emoce“. Blbost. Jedinou emocí je – jízda sama. Každý si ji užíváme jinak. Po svém. Pro někoho to může být neustálý boj s nezvládnutelným výkonem motoru, který ale nikdy nepřizná, pro jiného volnost pohybu v otevřené krajině a intenzita vnímání všeho, co nám rozmanitost přírody a počasí poskytuje.

700CL-X HERITAGE
Je prvním modelem nové designové řady, která se dostala na trh v letošním roce (2022) a rozšiřuje se. V prodeji už je model SPORT a brzy přijde ADVENTURE.
HERITAGE je – podle mne – SCRAMBLER. Není to velká motorka. Opticky. Ani absolutně. Docela dobře klame tělem. Se svou výškou 185 cm jsem na ni v úplné pohodě. Dokonce větší pohodě než na některých motorkách opticky i rozměrově větších. Je to výsledek velmi detailní práce s – ergonomií. Úhly kotníků, kolen a kyčlí. To je základ. Sedím ve vzpřímené poloze a ruce mám lehce položené na sympaticky širokých řídítkách. Vůbec nemám pocit, že bych seděl na malé motorce. Navíc sedím ve velice pohodlném, dobře tvarovaném sedle a když musím dát nohy na zem, nemusím si dávat pozor na v asfaltu vyjeté koleje. Asi nikdy nezapomenu na šok, který jsem zažil na jednom nejmenovaném enduru, když jsem na křižovatce zastavil tak, že jsem měl po obou stranách v asfaltu vyježděné koleje. K tomu ještě pršelo, takže bylo pěkně kluzko. Fakt mazec. Dodnes nevím, jak jsem to ustál a nezpůsobil škodu na majetku a újmu na svém egu. To se mi na 700CL-X HERITAGE stát nemůže. Přitom ale nesedím vůbec nízko. Oči mám ve výši, kdy mám dokonalý přehled o provozu.



Ta motorka neposkytuje vůbec žádnou ochranu proti živlům. Jezdec je na ni opravdu jak „nahý v trní“. Za našich mladých let to bylo úplně normální. Co jsem ocenil je, že tlak vzduchu, která na mne za jízdy působí, je zcela klidný. Co tím myslím? Na některých, i mírně kapotovaných motorkách, o většině naháčů ani nemluvě, motorka vytváří často dost silné turbulence. Až takové, že to s jezdcem často doslova hází. Na 700CL-X HERITAGE jsem tento jev ani jednou nezaznamenal. A to jsem ji rozjel, za situací zcela bezpečných, i do rychlostí značně překračujících zákonem povolené limity. Zrychloval jsem ve zcela vzpřímené poloze až do rychlostí, kdy už mi začal být tlak vzduchu docela nepříjemný. Takže za mne skvělá práce. Určitě bude možné dokoupit různé doplňky zvyšující komfort. Osobně bych ji doplnil o malý čelní štítek, zrcátka na koncích řídítek, opěrku za zadní sedačku s malým nosičem a boční brašny.



HERITAGE není na trhání rychlostních rekordů. Jeho smyslem je – ZÁBAVA. Jak jsem psal na svém FB profilu. Je to – „Bezedný kotel zábavy“. Byl jsem upozorňován, že se budu bavit. Ale že se budu až tak bavit jsem fakt nečekal. První den jsem ujel pouze pár set metrů, možná kilometr a půl, po městě. Takže nic. Druhý den jsem vyrazil na svou obvyklou „testovací“ trať do Želených hor, v okolí Sečské přehrady. Na asi sto kilometrech je všechno, co si může „testovací“ jezdec přát. Úseky přímé, zatočené, klesavé i stoupavé, zatáčky dlouhé i utažené, asfalt perfektní i úplně rozbitý. Samá díra nebo záplata uplácaná lopatou. Ideální prostředí na poznání a také vyzkoušení, jestli by mne na této motorce bavilo jezdit dlouhodobě. Ten okruh, ač není dlouhý, totiž vyzkouší i jezdce. V této „trhací“ zkoušce HERITAGE obstál na výbornou. Ne, opravdu jsem nezkoušel, co vydrží. To nedělám nikdy (respekt k cizímu majetku). Spíš, co na něm vydržím já. Jestli mne nebudou bolet záda, za krkem, zápěstí – no však to známe. Hlavně my, kteří už máme něco za sebou. Nebolelo mne vůbec NIC. Těšil jsem se na další den.



Vyjel jsem na výlet, který považuji za téměř vzorový. Zhruba 250 km, což je myslím takový denní průměr. Vysočina a její část, Žďárské vrchy. Touto oblastí se kroutí dost kilometrů silnic, jak dělaných pro takovouto motorku. Užíval jsem si každý kilometr. Motorku už jsem měl celkem v ruce, a tak jsem si začal víc dovolovat. Nájezdy do zatáček a brzdění byly ostřejší, průjezdy ve větších náklonech a výjezdy pořádně pod plynem. Měl jsem v těch zatáčkách pocit, hraničící s jistotou, že tato motorka je ideální do zatáček, jaké jsou třeba na známém dolomitském horském okruhu SELLA RONDA. Kdo ho zná si to jistě vybaví. Tam nepotřebujeme obří výkon, který je tam prakticky nevyužitelný, ale potřebujeme motorku, která má spolehlivý, tuhý podvozek, ochotně padá do zatáček, a ještě ochotněji z nich, díky pružnosti svého motoru a dokonale fungující a vyladěné převodovce vyráží k další zatáčce. Dovedu si to představit velice živě. Ten okruh jsem jel mnohokrát.
No ale vrátím se ze snů na Vysočinu. 700CL-X HERITAGE je při razantní, dravé jízdě příjemná úplně stejně jako při flákání se romantickou českou krajinou, kdy nám nevadí, že nás z kopce předjíždějí cyklisti. Vlastní zážitek. Nechal jsem je ať si jedou.

Takže když to všechno shrnu. CFMOTO 700CL-X HERITAGE je skvěle vymyšlená a kvalitně postavená motorka, vybavená spolehlivým, tuhým podvozkem, dostatečně výkonným, velmi pružným a příjemně „nazvučeným“ motorem, doplněným perfektně postavenou převodovkou a antihopingovou spojkou. Líbí se mi na ni její elektronická jednoduchost. Klidně bych oželel i jeden ze dvou jízdních režimů (URBAN) a klidně i tempomat. Toto není motorka na rychlé dálniční přesuny, kde bychom ho „mohli“ využít. Kulatý TFT displej mi ukazuje veškeré informace, které skutečně potřebuji. Rychlost, stav paliva, otáčky a, dejme tomu, zařazenou rychlost. Nebo čas. Ostatní, krom kontrolek, je nepodstatné.
Na první pohled vypadá CFMOTO 700CL-X HERITAGE velmi solidně. Co se designu týká, je velmi povedená. Působí příjemně robustně, ale ne těžkopádně. Když ji rozeberu do detailů, nenašel jsem na ni nic, co by mi vadilo. Vše na sebe čistě navazuje. Vše na ni je – přiměřené. Není na ni nic zbytečného nebo z pohledu estetického, či technického, disharmonického. Vše má svou funkci. Zároveň dává i poměrně velký prostor pro – personifikaci. Zrcátka, štítky, brašny, stupačky, zadní opěrky. Třeba. Stačí trochu prohledat internet. Motorka je hračka. A jak znám motorkáře, tak skoro každý vymýšlí, čím by tu svou na příští sezónu trochu změnil. Aby ho nepřestala bavit.
Galerie krásných detailů.





















Zvuk
To je tedy mé, čistě subjektivní, hodnocení CFMOTO 700CL-X HERITAGE. A pocit z několikadenního ježdění.
A teď si trochu zahraju na marketing. Podotýkám, že motorky neprodávám. Při dnešních nárocích, a přiznejme si, vysokému stupni zpohodlnělosti až rozežranosti, fakticky neexistuje univerzální motorka. Neexistuje motorka, kterou bychom mohli podle potřeby zvětšovat a zmenšovat, aby se hodila na dlouhou dovolenou ve dvou a zároveň na odpolední, čistě zábavnou vyjížďku, nebo dojetí pro rohlíky. Takže se nabízí varianta mít motorky dvě. Hodně lidí to tak má. Zvláště, když je v rodině víc ježdění chtivých jedinců. Držíme-li se jedné značky, což se mnohdy vyplatí, nabízí se u CFMOTO řešení. Samozřejmě podmíněné jistou finanční dostatečností. 800MT TOURING na dálkové ježdění ve dvou, protože nabízí dostatek komfortu, výkonu i přepravní kapacity a 700CL-X, v jakékoliv verzi, HERITAGE, SPORT nebo chystaný ADVENTURE, na ježdění pro zábavu. I s nějakým dodatečným vybavením se dostaneme, při dvou motorkách, pod 500 tisíc Kč. A teď si zasurfujme na internetu, kde jinde pořídíme, za tyto peníze, tolik muziky.
Pozn. Na fotografiích z ježdění je předprodukční stroj, který je mírně upraven k obrazu svého hlavního jezdce. Většina detailů je již ze sériové výroby.

Sezóna ještě ani zdaleka nekončí. Tak vám přeji hodně zábavy v sedlech vašich strojů.
Petr Fryč
