HONDA CRF 1100 L AFRICA TWIN (2020)

Počasí na počátku června bylo takové – hezky vrtošivé. Takové mám pro jízdy na motorce rád. Není horko a když občas zmokneme, tak to vůbec nevadí. Jenom na silnicích si musíme dávat větší pozor. Což nikdy neškodí. 

HONDA CRF 1100 L AFRICA TWIN, modelový rok 2020, bude v následujících týdnech mým docela častým tématem. Celkem 3x. Takže se pro tentokrát omezím na popis, co nového nám nabízí oproti těm starším. 

HONDA CRF 1000 L AFRICA TWIN předchozích modelových ročníků je bezpochyby výborná motorka. Na které jezdí tisíce spokojených jezdců. A do značné míry se stala etalonem, či vzorem i pro další výrobce. Konkurence ale nespí, a tak vývoj musí jít dál. Proto i Honda musela přijít na trh s novým modelem. Záměrně píšu novým, ne inovovaným, protože z původního nezbylo skoro nic. Vše je nové. Zůstal pouze název a prvoplánový vzhled. 

Větší motor, zcela nový dvoudílný rám, do značné míry upravený design kapotáže. Podle mne k lepšímu. Z hlediska uživatelského je to ale posun veskrze evoluční. Takže spokojení majitelé „starších“ modelů nemusí vůbec tesknit a cítit se ošizeni. Není tomu tak. Dál se mohou cítit spokojeně a se změnou počkat třeba až na nějakou další generaci. Pokud vůbec.

 

Převzato z oficiálního materiálu: 

Inovovaný model: Významná evoluce velkého cestovního endura značky Honda: lepší terénní schopnosti přicházejí ruku v ruce s lehčím podvozkem, štíhlým tělem ve stylu rallye strojů, či revidovanou polohou za řídítky; hmotnost se snížila o 5 kg, zatímco vyšší zdvihový objem motoru se odrazil ve vyšším výkonu a točivém momentu. Motor plní emisní normu EURO5. Šestiosý snímač setrvačných sil nově ovládá jízdní režimy, systém HSTC i tři další systémy – ABS umožňující brzdění v zatáčkách, systémy pro zamezení zvedání předního a zadního kola, ale také novou funkci detekce průjezdu zatáčkou u verze s převodovkou DCT. Barevný 6,5palcový TFT dotykový displej nabízí technologii Apple CarPlay® a Bluetooth konektivitu. Dva LED světlomety jsou vybaveny světly pro denní svícení (DRL) a součástí standardní výbavy je i tempomat.

Toto platí v obecné rovině pro modely 2020. Já jsem měl tentokrát de-facto základní variantu. Tedy s manuální řazením, podvozkem bez elektronických vymožeností a čelním štítem minimalizovaným na ochranu TFT displeje. Tedy takovou docela syrovou Africu Twin, skutečně vhodnou do terénu. S jednou výjimkou a tou bylo příplatkové obousměrné rychlořazení. Mimochodem, nejsem si jistý co je návykovější. Jestli rychlořazení a nebo DCT.  

foto-18

Tak a teď co si pod tím vším představit. Z pohledu uživatele oceníme zcela jistě o 5 kg nižší hmotnost. Protože každé kilo dolu je přínosem. Štíhlejší tělo motorky jí pomohlo nejenom opticky. Je velmi příjemné. Usnadňuje bezpečné došlápnutí na zem i jezdcům nižších postav a hlavně, za jízdy nám umožňuje ještě lépe ovládat motorku. Protože ta se, jak známo, v zatáčkách ovládá přenášením váhy. A při jízdě ve stupačkách je úzká stavba mnohem příjemnější. Zase. Lépe se drží balanc.

Co považují za posun vpřed, je dvojíce stejně svítících světlometů. To, jak svítilo za dne jenom jedno mi docela vadilo. Takto to vypadá mnohem lépe. Nejenom z estetického, ale i funkčního hlediska je docela zásadní změna TFT displeje. První byl poměrně nepřehledný. Druhý byl už docela přehledný a tento je podle mne snad nejlepší, jaký jsem na motorce zatím viděl. Nehýří barvami. Na slunci je dobře čitelný a díky jednoduché grafice dokonale přehledný. Grafika a zobrazené hodnoty se mění se změnou jízdního režimu. V tomto směru je zajímavým prvkem rozdělení zobrazených hodnot do dvou displejů. Kdy spodní, menší, se nemění. Ukazuje okamžitou rychlost, zařazený rychlostní stupeň, celkový stav kilometrů a obsahuje kontrolky, které pří normálním průběhu jízdy nepotřebujeme sledovat. Vše, co aktuálně potřebujeme, nebo chceme vidět, se zobrazuje na horním, velkém displeji. Co tady musím vyzdvihnout, je celkový design „tabletu“. Na rozdíl od některých, bezráměčkových, působí na první pohled velmi solidně a odolně. Takhle si představuji moderní, digitální palubní přístroj na nejenom enduru, ale i cestovní motorce. A co je snad nejdůležitější, je jeho umístění. Je tak vysoko, že ho vnímáme aniž bychom museli hýbat hlavou nebo očima.  

Tak a do sedla.

Jezdil jsem na všech předchozích modelech. MT i DCT. Takže. I když to bylo vždy s ročním odstupem, snad mám nějaké srovnání. Hned při prvním usednutí si uvědomíme užší a trochu hlubší sedlo, lépe vytvarovanou nádrž a vysoko umístěný, přehledný displej. Vše ostatní padne do ruky stejně jako na „starých“ Afrikách. Nakonec proč měnit něco, co funguje. Nepatrně jinou ergonomii a úhly si téměř neuvědomíme. Co si ale uvědomíme hned, jakmile se rozjedeme, je díky lehkému snížení celkové váhy a asi důslednější koncentraci hmoty do středu motorky, ještě lepší ovladatelnost. V městském provozu, kde si musíme důsledně hlídat svůj bezpečný perimetr, je to vlastnost dvojnásob důležitá. Jakmile vyjedeme na volnou silnici, do zatáček, bez rozdílu kvality povrchu, projeví se tato vlastnost v plné míře. Motorku si lehce vedeme slalomem mezi dírami a hrby všeho druhu a velikostí. 

Vzhledem k deštivému počasí a obutí jsem nevyjel ani na polní cestu. Takže jízdní vlastnosti v terénu s důvěrou přenechám kolegům z ostatních redakcí, kteří s tím mají větší zkušenosti.

Já si ponechám i třeba hodně rozbitý asfalt a dlažební kostky. Ostatně toho je u nás víc než klasického off-roadu. A má to ještě jeden aspekt. Podvozek prověříme mnohem lépe. Proč? Obecně off-road, či SUV vozidla, ať auta nebo motorky jsou stavěny buď pro pomalou jízdu v terénu, nebo rychlou jízdu po perfektním povrchu. U nás se jezdí rychle po často rozbitém povrchu. To je ten správný test odolnosti nejenom podvozku, ale i jezdce. 

Tuto disciplínu zvládá elektroniky prostý podvozek zcela bravurně. No a když už nechceme chytat „kopance“ do zad, tak jdeme do stupaček. A máme vyhráno. Jel jsem ve stupačkách asi osmikilometrový úsek, ze Senohrab do Ondřejova, kde jsou převážně vyježděné staré žulové kostky a lopatou uplácané asfaltové záplaty. Docela jsem si to užíval. Tento úsek byl asi jediným, kde jsem ocenil spíše symbolické, „designové“ plexy. Samozřejmě stvořené primárně pro jízdu v terénu. Ze stupaček je přes něj lépe vidět.  

Když jedeme, vnímáme motorku „zevnitř“. Nevnímáme její design, kromě toho, co máme v zorném poli, ale zvuk a hlavně ergonomii. V tomto punktu není vůbec co vytknout. Samozřejmě, že se pohybujeme v rovině „subjektivní“ názor. Pocit. Dojem. Líbí nebo nelíbí. Ne v měřitelných hodnotách. Takže pocitově. Při své výšce 185 cm mi AFRICA TWIN padne doslova na míru. Šířka a výška řídítek, výška, tvar a tuhost sedla, úhel kolen, umístění stupaček. Vše je tak, že mohu stejně tak jet velkou porci kilometrů, jako jet ve stupačkách nějaký komplikovaný úsek. Tady se ještě zastavím u nízkého štítku. Vůbec mi nevadí nápor vzduchu, a i při relativně vyšší rychlosti je mi příjemný. Takže rád jezdím i v otevřené helmě. Klidně i v dešti. Voda mi taky nevadí. Co mi ale vadí, hlavně když jedu někam dál, nutnost u téměř každé pumpy mýt helmu. Abych viděl na cestu. Plexy a celkově tvar přední kapotáže dokonale usměrňuje vzduch do výše ramen. Na hlavu už toho moc nezbývá. 

Několik hezkých detailů.

Ještě něco k jízdě.

Už „stará“ AFRICA TWIN měla výkonu až dost. Jednak vlastní zkušenost a ani v žádné diskusi jsem nezaznamenal nějaké výtky. Tato nová, AFRICA TWIN, má deklarovaný výkon ještě o něco vyšší. Vyšší má také kroutící moment. Jak ale víme, tyto drobné rozdíly nejsou tak podstatné. Podstatné jsou schopnosti jezdce, který na stroji sedí. Který tahá za plyn a dokáže, či nedokáže výkon motoru, a hlavně jeho přenos na silnici bezpečně využít. Takže když se vrátím někam na začátek. Majitelé starších modelů nemusí truchlit. Nová AFRICA TWIN je o něco lepší než ta minulá a o něco jiná. Toť vše.

A další si zatím nechám pro sebe, abych měl co psát o vyšších modelech ADVENTURE SPORT.

foto-25

Petr Fryč

H&Z_6-2020_uvodni-foto_knizka

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s