HONDA X-ADV

Je to ještě skútr a nebo už motorka?

Na první pohled to samozřejmě vypadá na skútr. Technicky je to už víc motorka. A co se užitných vlastností týká, je to hodně povedené skloubení obou.

Přiznám se, že to byla moje vůbec první jezdecká zkušenost se „skútrem“. Takže, když jsem na X-ADV sednul, ještě k tomu ve dvou, mezi koleny jsem neměl nádrž a nohy nestály na klasických stupačkách, zrovna jistotou jsem nepřekypoval. A to nás čekal průjezd Prahou a pak D11. 

Takže znova. Je to skútr a nebo motorka, vypadající jako skútr?

Na X-ADV se sedí jako na skútru a jako skútr to má i zavazadlový prostor pod sedačkou. Nemáme mezi koleny nádrž a ochrana před živly je velmi příjemná. I díky výškově stavitelnému, dostatečně velkému plexy. Tím ale skútr končí. Přední vidlice je motocyklová. Uložení motoru a motor jako stejný jaký má třeba HONDA NC 750 X. Kapalinou chlazený, řadový dvouválec SOHC, s velmi slušným výkonem 40,3 kW/6250 ot./min, při max. točivém momentu 68 Nm/4750 ot./min. Stejná, či obdobná jako u NC 750 X, je i automatická převodovka DCT, s možností sekvenčního řazení. Zadní vidlice opět převzatá z motorky. Sekundární pohon je řetězem. K tomu pořádné brzdy. Vpředu dvoukotoučová, zadní jednokotoučová. Nádherná vyplétaná kola, vpředu 17“, vzadu 15“, obutá do pneumatik vpředu 120/70 R17 a vzadu 160/60 R15. A řídítka převzatá z Hondy Africa Twin. Výborně čitelný a přehledný je také TFT displej, zobrazující veškeré potřebné informace.

Dokonce i v přehledu motorek značky HONDA není X-ADV zařazena mezi skútry, ale do kategorie Adventure. Doplníme-li si ji o příplatkové stupačky, můžeme i do lehčího terénu. Takže by se dalo napsat, že to nejsou dva v jenom, ale dokonce tři v jednom. 

Tak jedeme.

Jak jsem již psal, byla to má první zkušenost se „skútrem“ (uvozovky jsou záměrné). V začátku mi určitě hodně pomohla zkušenost s převodovkou DCT. Protože vím, jak řadila u Afriky Twin, dal jsem tam hned režim „S“ (sport). Do města je myslím vhodnější než „D“, protože lépe, bezprostředněji reaguje na proměnlivé a někdy nenadálé jízdní situace. X-ADV mi zprvu připadala trochu těžkopádná. Tento pocit se ale s každým kilometrem a každou projetou křižovatkou, či zatáčkou měnil. Nakonec jsem s ní zacházel úplně stejně jako třeba s lehkým cestovním endurem. Takže pro mě dobrý. Spíše iracionální výhodou, hlavně v městském provozu, je to, že skútry, obecně, dost vysokým procentem řidičů aut, jsou vnímány méně negativně než motorky. Skútr prostě v městském provozu už nikomu nevadí. Takže. Proplétáme-li se mezi auty a stavíme-li se před auta na křižovatkách, nikdo na nás negestikuluje, netroubí a ni nekřičí.

Protože jsme jeli ve dvou a neměl jsem topcase, nemohl jsem moc využívat skvělou akceleraci z místa. To je, ve spojení s DCT, obrovská výhoda právě v městském provozu. Naučíme-li se tyto schopnosti pozitivně využívat, staneme se králem městského provozu. Díky vyššímu posazu a skvělé geometrii řízení, myšleno šířka a poloha řídítek, ovládá se X-ADV neskutečně lehce a bezpečně.

Cesta z města

Průjezd městem (Prahou) jsme měli zdárně za sebou a čekal nás „dálniční“ test.

Díky výkonu motoru, aerodynamice, poskytující dostatečnou ochranu před tlakem vzduchu a výbornému podvozku, by se dalo jet po dálnici trvale opravdu hodně rychle. Při své výšce 185 cm jsem hned na startu vysunul plexy na maximální možnou výšku. Zas tak rychle jsem jet nemohl, protože moje spolujezdkyně začala protestovat ☺ Takže jsme raději sjeli z dálnice na souběžnou silnici 611, směr Poděbrady a následnou 11, směr Chlumec nad Cidlinou. Tady to bylo mnohem příjemnější. Abych vyzkoušel spotřebu, při plynulé jízdě, přepnul jsem do režimu „D“.  Její „změření“ jsem si ale nechal až na konec svého „testu“. V kombinaci s režimem „S“. První zkušenost dopadla na výbornou. Na závěr je ale ještě dost času.

V následujících dnech jsem X-ADV jezdil dílem jako skútr, v městském provozu a dílem jako motorku, v provozu mimo město. Protože mnou „testovaný“ model neměl příplatkové stupačky, do terénu jsem se nepouštěl. Ve městě bomba. Normálně na motorku nesedám v kraťasech a v tričku. Tady jsem s tím neměl problém. Výhoda vnímání skútru jako bezpečného městského dopravního prostředku. Díky tomu, že to je skútr, nikomu nevadí, když ho kdekoliv zaparkujete. Na chodník, mezi kola, prostě kamkoliv. Psychologie. Kdybych toto udělal s „velkou“ motorkou, asi bych si vykoledoval buď „blbé“ řeči a nebo třeba i pokutu. Navíc, obrovskou výhodou je docela objemný zavazadlový prostor, do kterého se celkem dost vejde. Jízdní vlastnosti v městském provozu už jsem popisoval, každým dnem to bylo samozřejmě jistější a jistější.

Honda, jak je u ní ostatně zvykem, má skvěle propracované detaily a tak si na několika fotografiích toto zdokumentujme.

Jeden den jsem si musel pro něco jet do Mladé Boleslavy. Trasu Pardubice, Poděbrady, Mladá Boleslav bylo radost absolvovat. I když, při dojezdu do cíle už jsem trochu nevěděl jak sedět. Myslím, že těch necelých 95 km je tak maximum na jeden zátah. Bylo hodně horko. Spíš k vodě než na cestu. Takže to jediné, co jsem udělal pro svou bezpečnost bylo, že jsem si vzal páteřák. Kraťasy a tričko. S X-ADV jsem jel určitě úplně stejně svižně, jako kdybych jel na „velké“ motorce. Výkon a jízdní vlastnosti bohatě stačí na snadné překonávání rychlostních limitů a naprosto bezpečné předjíždění ostatních účastníků silničního provozu. 

Od západu se blížila bouřková fronta a už z dálky bylo vidět ty proudy vody.  Šlo to přesně tam, kudy jsem se původně chtěl vracet. Tričko a kraťasy ☺ Nic víc. Léto. Takže jsem si řekl, že se tomu vyhnu. Bylo mi jasné, že to bude pěkný fofr. Vyjel jsem po ne zrovna kvalitních okreskách Středních Čech na východ, někam k silnici spojující Kopidlno a Poděbrady. Žádná navigace. Jel jsem tak, abych měl černé, dešťové mraky pořád co nejdále od sebe. X-ADV jela jako z praku. Na těchto silnicích jsem si ověřil, jak se neuvěřitelně lehce a bezpečně vede v někdy dost nečitelných zatáčkách, v lesích, kudy jsem ještě nikdy nejel. Když jsem tak při této jízdě přemýšlel, o smyslu X-ADV, jako vždycky přemýšlím, pro koho jsou vlastně různé motorky stavěny, tak jsem si říkal, že pokud bych neměl ambice na ještě nějaké delší cesty, nebyl bych dalek o ní přemýšlet. Jsou to fakt dva až tři v jednom. Ale na cestu, kde musím každý den absolvovat několik set kilometrů, bych si ji asi nevzal. 

Kapitolou samou pro sebe jsou brzdy a ABS. Pravou rukou přední, levou zadní. Jsem i z „velké“ motorky zvyklí brzdit oběma. Takže i tady jsem to tak praktikoval. Brzdí úžasně. Nic víc k nim nemá cenu psát. Rychlé, spolehlivé, bezpečné, s fantastickým nástupem brzdného efektu. Jezdec se na ně může 100% spolehnout v každé situaci.

Dobře to dopadlo. Dojel jsem v suchu. Sice mě to asi dvakrát málem doběhlo, ale vždycky jsem se dešti nějak vyhnul. Takže jsem se vlastně připravil o možnost vyzkoušet X-ADV v dešti a na vodě.  

Cesta z města do města.

Do Prahy jsem jel sám. Ale i přesto jsem se vykašlal na D11 a jel po souběžných silnicích. Je tam minimální provoz a hlavně, nemusím jet tak, abych nejel mezi kamiony. Chtěl jsem jet podle svého, v klidu a X-ADV v pořádku vrátit. Protože jsem věděl, že pojedu sice rychle, ale plynule, navolil jsem zase režim „D“. Naprosto vyhovoval. Provoz, v pondělí kolem poledne, byl opravdu minimální, takže bylo možné jet skoro tak rychle, jako kdybych jel po dálnici. Přes limit. 

Na ukazatel průměrné spotřeby jsem se podíval, až když jsem X-ADV vracel. 3,2 l/100km, při průměrné rychlosti asi 78 km/hod. Pomyslím-li si, že bych jel obdobným stylem a rychlostním průměrem na kterékoliv „velké“ motorce, byla by spotřeba o jeden, možná až dva litry vyšší. Samozřejmě, jezdil jsem převážně sám a bez zavazadel. Ale to bych při jiném testování jezdil také.

Takže co napsat závěrem. I když už je X-ADV na trhu druhým rokem, určitě je to stále něco nového a poměrně odvážného na motocyklovém trhu. Potenciálním jezdcem X-ADV bude buď někdo, kdo má rád skútry a chce se jenom posunout někam dál. A nebo, kdo jezdil na motorce a z jakýchkoliv důvodů už pro ni nemá plné využití. Ale chce jezdit dál a neměnit příliš svůj jezdecký styl. Jenom třeba chce víc komfortu a nechce už jezdit větší vzdálenosti.

24.jpg

V některých diskusích na facebooku jsem zaznamenal výhrady k ceně. O které motorce se dá říct, nebo napsat, že by nemohla být levnější. Asi o žádné. Některé jsou, z mého pohledu, i dost předražené. Takže i o ceně atakující hranici 300 000,- Kč by se samozřejmě dalo polemizovat. Ale na druhou stranu, za tuto cenu dostáváme stroj, který plně obstojí ve srovnání s každým jiným skútrem stejného objemu a obdobné ceny a navíc, nás hodně přiblíží do „světa“ velkých, či středně velkých motorek. 

Poznámka nakonec. A také se konstruktérům povedl vyladit moc hezký zvuk výfuku. Viz zde: https://www.facebook.com/horyazatacky/

25.jpg

Petr Fryč

MotoQuest_green

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s