BMW F 750 GS a nebo F 850 GS?

bmw_renocar

2.JPG

Toť otázka. Nevidím do hlav marketérů BMW, ale pustit na trh zároveň dvě takto podobné motorky mi připadá tak trochu jako kanibalismus ve vlastní stáji. 

S odstupem asi třech týdnů jsem měl možnost vyzkoušet oba dva stroje. Nejprve F 750 GS, v úplně plné výbavě a za tři týdny F 850 GS. To naopak ve výbavě asi úplně základní. S výjimkou příplatkového TFT displeje. 

Pro úplný začátek. 

Obě motorky jsou určeny primárně pro jízdu na silnici. S možností občasného výletu do lehkého terénu. Nic víc. Pro skutečný offroad je limituje váha, rozměry, různé elektronické asistenty a řada dalších technických faktorů. Včetně pořizovací ceny a servisních nákladů v případě horších pádů. Takže další jednostopé SUV. Ale to není kritika. Takto je postavena a zaměřena naprostá většina dnešních cestovních endur. Výrobci ani nepočítají s tím, že by si tyto motorky kupovali ortodoxní terénáři. Pokud bych uvažoval o některé z těchto letošních BMW novinek a věděl, že nějaký výraznější podíl kilometrů strávím v „terénu“, budu určitě volit F 850 GS. V základním provedení. 

Tak Pojďme na ně.

Na první pohled není mezi oběma motorkami podstatný, viditelný rozdíl. I motor mají zcela shodný. Řadový dvouválec DOHC/4, o objemu 853 ccm. „Menší“ GS je naladěno na 77 k (57 kW), „větší“ na 95 k (70 kW). Převodovka je stejná, šestistupňová. Za příplatek s rychlořazením. Podvozek se mírně liší. Pouze použitou přední vidlicí. Vzadu je možné mít buď konvenční odpružení a nebo elektronický DYNAMIC ESA. U obou. Co obě motorky odlišuje, je rozsah výšky sedla. 750 GS má výškové rozpětí 770 až 830 mm, u 850 GS je možno vybírat mezi 815 až 890 mm (vše na objednávku). Rozdílná je ještě velikost čelního štítku. 850 GS má o malinko vyšší. F 750 GS má pohotovostní hmotnost 224 kg, F 850 GS je o pět kilo těžší. Obě mají stejnou nádrž, s objemem 15 l. Zdánlivě málo, ale při udávané spotřebě 4,5 l, já jezdil ještě za míň, je to stále slušný dojezd 300 km. 

Na F 750 GS jsem sednul po třítýdenní pauze, takže už celkem neovlivněn předchozí zkušeností, s BMW S 1000 XR. To bylo dobře. Rozdíl mezi oběma stroji je propastný. Z de facto supersportu, přesednout na lehké cestovní enduro. Z výkonem „nabušeného“ čtyřválce, na dvouválec s ani ne polovičním výkonem. Takže, prvním úkolem bylo si na řadový dvouválec, s charakteristikou V-Twin,  zvyknout. Při jízdě po D1 jsem zjistil, že při mé výšce, 185 cm, je snesitelná rychlost těsně pod rychlostním limitem. Takže, pro rychlé dálniční přesuny to nebude to pravé. Jakmile jsem ale sjel z dálnice a začal se pohybovat po okreskách Českomoravské vysočiny, byla to úplně jiná píseň. Motorka se jak v přímém směru, tak i v jakýchkoliv zatáčkách, vede lehce, jistě a naprosto přesně. Výkon motoru odpovídá charakteru motorky. Nemá cenu si stěžovat na jeho nedostatek. Jako si u jiných nestěžujeme na jeho přebytek. Co poznáme v jeho sedle doslova po několika málo kilometrech, je propracovaná ergonomie. Tohle mají bavorští konstruktéři opravdu zmáknuté. Nejenom, že se na motorce pohodlně sedí, ale všechny ovládací prvky jsou přesně tam, kde je potřebujeme mít. Jak jsem psal, motorka byla v plné výbavě. Tak jsem si začal hrát s jízdními režimy. Čtyřmi. Upřímně řečeno, méně by podle mě znamenalo více. Myslím, že by úplně stačily dvě palivové mapy. Road a Rain. Stejně jako to měla později ježděná F 850 GS. Road by mohl být možná trochu ostřejší. Takže by nebyl třeba Dynamic. No a Rain je de facto to samé, nebo skoro to samé, jako offroad. V jednoduchosti je krása (a spolehlivost). Takže jsem tam nakonec dal Dynamic, pro pocit větší zábavy a bylo to. Jestli se v závislosti na jízdním režimu něco dělo s elektronikou řízeném pérováním ESA, fakt nevím. Nejel jsem asi po takových silnicích, nebo cestách, abych poznal rozdíl. A nebo mám „plechovou prdel“. Kdo ví.

Ač váží přes 200 kg, s motorkou se velmi snadno manipuluje. Teď myslím na místě. Je poznat, že si vývojáři hodně pohráli s těžištěm a že je koncentrované co nejvíc ve středu motorky. Určitě tomu pomáhá velmi kompaktní pohonná jednotka.  Tady si myslím že vývojáři BMW dotáhli tzv. koncentraci hmoty do středu motorky ještě dál, než jejich největší, nejmenovaný konkurent. Takže za mě zatím samá pozitiva. Jedna věc mi ale na F 750 GS, alespoň na té, na  které jsem jezdil, vadila. Podotýkám, že je to čistě subjektivní, estetická záležitost, která určitě nemá vliv na funkci. Až nevkusně levně vypadající, černá řídítka. To si ta motorka fakt nezaslouží. Když to porovnám se vším tím hi-tech vybavením, byla tam jak pěst na oko. 

Podle mě velmi dobrá motorka pro začínající jezdce, a nebo pro dámy, které ocení níž položené sedlo. Není to motorka na dlouhé cestování, pokud nebude vybavena lepší ochranou před živly. Pak by se na ní dalo jet kamkoliv. 

22.JPG

Tak a teď se podíváme na zoubek její o trochu větší sestřičce.

2324

S rozdílem vyššího posazu je to skoro stejné. Hned na první pohled se mi mnohem víc líbí kvalitnější a estetičtější řídítka. O nepatrný kousek vyšší plexy z pohledu jezdce vlastně nevnímám. Takže podstatný rozdíl je pouze v jednodušším, podle mě účelnějším vybavení. Stejný motor, pouze naladěný na větší výkon. V podstatě stejný design. Přední USD vidlice s o něco větším zdvihem. A o 34 mm delší rozvor. Jak jsem už psal, na rozdíl od F 750 GS byla F 850 GS v základním vybavení. Pokud bych chtěl jezdit opravdu offroad, asi bych oželel i barevný TFT displej.

Protože jsem už nesedal na neznámou motorku, bylo to od samého začátku úplně jiné svezení. Nic jsem nehledal, na nic jsem si nemusel zvykat. Co jsem ale od samého začátku ocenil, byla její větší jednoduchost. Tedy to, co mi u takto koncipované motorky asi víc vyhovuje. „Pouhé“ dvě palivové mapy: Road a Rain. Úplně stačí. Klasický podvozek. Možná to bylo už větší znalostí motorky, ale cítil jsem se na ní lépe. Je možné, že na tom měli podíl i pneumatiky BRIDGESTON. (Motorka byla úplně nová, takže i pneumatiky se musí nejprve trochu ojet). Na cestě z Brna mě chytnul kratší déšť. I na mokru to byla pohoda.  

Větší výkon je samozřejmě znát. Podle vlastních zkušeností bych řekl, že je výkonově i co se jízdních vlastností, myšleno na silnici, plně srovnatelná s dnes určitě nejprodávanějším cestovním endurem litrové třídy, Hondou Afrikou Twin.

Tak, jak je F 850 GS postavena, je to myslím hodně dobrý základ pro úpravy, které z ní udělají výborné cestovní enduro. Samozřejmě, že při obsazení dvěma osobami a bagáži to nebude žádná raketa a jak jsem již psal, na dálniční přesuny to není, ale když cestujeme, tak přece nikam nepospícháme. Kocháme se krajinou a užíváme si volný čas. A na to právě tyto motorky jsou. Ale zároveň výborně poslouží při každodenním ježdění v hustém městském provozu. Svou lehkostí, obratností a poměrně tichým zvukem, který snad nebude nikoho z ostatních účastníků městského provozu dráždit, jsou pro to úplně ideální. 

Samozřejmě je bude hodně lidí srovnávat s asi nejbližším konkurentem, kterým je HONDA Africa Twin. F 850 GS je plně srovnatelná. Obě motorky mají stejně výkonný a kompaktní motor. Obě motorky mají kvalitně postavený podvozek. BMW nabízí elektronický podvozek Dynamic ESA (pouze vzadu). Obě jsou zhruba stejně velké. A.T. je už v základním vybavení trochu víc na cestování. Honda nabízí dvouspojkový automat DCT, BMW rychlořazení (Shift Assistent Pro) Je na individuálním rozhodnutí, co komu vyhovuje víc. Vyzkoušel jsem oboje a je to v obou případech docela návykové. Nebudu srovnávat základní cenu. Protože asi není nikdo, kdo by si k základnímu vybavení hned nevymyslel něco navíc. Takže se pohybujeme v docela velkém cenovém rozpětí. Známe to všichni.

Takže nakonec nám z BMW F 750 a 850 GS vycházejí velice univerzální motorky, které mají velmi solidní základ a díky bohatému, variabilnímu zvláštnímu vybavení, poskytují velký prostor pro doslovnou personifikaci. Prostě si můžete nechat postavit motorku podle svého gusta a finančních prostředků. A to je na motorkách krásné. Málokdy najdete někde u motorkářské hospody dvě úplně stejné motorky.

38.JPG

Petr Fryč

MotoQuest_green

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s