Stroj pro mírně a středně pokročilé.
Jak jsem už psal na svém FB. Když jsem na ni sedl, musel jsem se přetransformovat do věku asi polovičního, nežli mi je. Nebo jako kdyby mi bylo tolik kolik mi je, ale měl bych za sebou, dejme tomu, rok až dva odježděné na nějaké třístovce a nechtěl bych už vymýšlet něco jiného. Tahle motorka je tedy, pro mladší ročníky, ideální „přestupní stanicí“ ke kubaturám vyšším nebo na rozhodování se, na jakých motorkách chci, ve věku jezdecky dospělém, jezdit. Nechybí mi u ní výkon, ani různé jízdní asistenty, které jsou pro zdokonalování se v jízdních dovednostech zcela na nic. Spíš jezdecky deformují. Jezdec se musí umět spolehnout sám na sebe, ne na elektroniku. Ta může selhat. Ale zároveň, díky svému jízdnímu komfortu, zcela dostatečnému výkonu a výbavě, je vhodná i pro cestování. O každodenním používání, třeba na ježdění do práce, ani nemluvě. K tomu všemu je k mání za velmi slušné peníze a s nadstandardní zárukou.



Než se pustím do vlastního jezdeckého hodnocení, dáme si sem něco faktografie.
Sportovně – turistický CFMOTO 650GT pohání řadový, osmi ventilový dvouválec DOHC, o objemu 650 ccm, s elektronickým vstřikováním BOSCH a přesazením klikové hřídele o 180o. Motor je prakticky bez jakýchkoliv vibrací. Jeho největší síla je ve středním pásmu otáček, kde nabízí naprosto kontinuální nárůst výkonu. Motor má rád vyšší otáčky a největší výkon podává přibližně v 9000 ot./min.
O maximální pohodlí, bezpečnost a komfort se starají prémiový brzdový systém J.Juan s pancéřovanými hadicemi, ABS Continental, či skvělé pneumatiky Metzeler Z8 nebo Pirelli Angel. Pro komfortní a velmi spolehlivé odpružení, za jakýchkoliv podmínek, jsou zde, jak vpředu, tak i vzadu, dnes již téměř standardní tlumící a pružící jednotky značky KYB.
Pro motor management jsou k dispozici dvě palivové mapy, a to Touring a Sport. Mají rozdílnou výkonovou křivku, ale starají se především o lineární přenos síly z motoru na zadní kolo.
CFMOTO 650GT Premium je předurčeno pro sportovní turistiku a cestování. Tomu je uzpůsobena i jeho výbava. Praktický, stavitelný přední štít, podsvícené veškeré ovladače, špičkové LED osvětlení, plnobarevný 5,5″ TFT displej s možností změny intenzity podsvícení, či nabíjecí USB port a 12V zásuvka.
Z volitelného příslušenství bych vypíchnul španělské kufry SHAD, s objemem 36 l. Skvěle se otevírají i zavírají, ale hlavně, mají velice praktické dno, takže, když do nich něco nakládám, nevypadává to rovnou zase ven, dokud se mi nepodaří bagáž upevnit popruhy. Velmi praktický detail.
Celkově je, CFMOTO 650 GT Premium postaveno z velice kvalitních materiálů a komponentů, včetně volitelného příslušenství.











TAK, A DO SEDEL
Jak jsem psal v úvodu, abych 650GT ocenil, musel jsem zapomenout na desítky jiných motorek, na kterých jsem jezdil a na docela slušnou porci kilometrů, které už mám za sebou. Toto je totiž ideální motorka pro mírně, až středně pokročilé jezdce a jezdkyně. Ti ji využijí a ocení nejlépe.
Od prvního okamžiku je neskutečně snadno ovladatelná a také – předvídatelná. Musel jsem si rychle zvyknout na užší řídítka, než měla motorka, ze které jsem bezprostředně před tím sesedl, ale byla to otázka projetí prvního kruhového objezdu. Pak mne čekal průjezd Prahou, kde vždy ocením, když bez problémů, či spíš s nějakou rezervou došlápnu bezpečně na zem. Abnormálně pružný motor zvládá zcela bez útrap jízdu v koloně padesátkou na trojku, čtyřku i pětku. Je mu to úplně jedno. A když se může rozjet, prostě se zvedne ať tam máte, co tam máte. Stačí otočit heftem.
Po dlouhé době, jsem jel na motorce po dálnici. V pátečním odpoledním provozu pryč z Prahy. Připadá mi, že je bezpečnější být alespoň o trochu rychlejší než auta. Nikdo se na vás necpe. Dálniční rychlost v naprostém klidu a pohodě překračující 150 km/h není pro 650GT vůbec žádný problém a bezesporu zvládá rychlost podstatně větší. Tohle ale je, na transport z bodu A do bodu B, dálnice na nic jiného není, naprosto dostačující. Jelo se mi velice pohodlně, bez jakýchkoliv turbulencí při míjení aut. A když někdo otravoval, stačilo vzít za plyn a problém byl vyřešen.




Když jsem hned ze Strančic nevyrazil na posázavské okresky, zajel jsme si na pardubický motodrom ÚAMK. Vyzkoušet, jak se 650GT vodí v malé rychlosti, v ostrých vinglech, při manévrování a mezi kuželkami, kterých je tam vždy rozestavených dost a dost.
Motorka je krásně vyvážená, ani v té nejpomalejší rychlosti, kdy jsem rejd využíval skoro do maxima, neměla přední vidlice tendenci se zavírat a asi také díky nízkému těžišti to bylo pořád takové – příjemně vybalancované. Takže za mne, na trénink „jemné motoriky“, kterou potřebujeme hlavně v hustém městském provozu a při manévrování na parkovištích, je na velmi solidní úrovni.
Z motodromu jsem se vypravil na můj „testovací“ okruh do Železných hor. Tedy kdybych nemusel, na motorku bych asi nesedal. Bylo vedro k padnutí. Tak jsem na své staré bundě, která už je jenom na takovéto letní ježdění, zotvíral vše, co šlo a ono to – šlo. Pod bundou jsem měl celkem slušný průvan.
Podvozek od japonské KYB je jednoduchý, seřizovat se dá „pouze“ předpětí zadní pružiny, ale spolehlivě odvádí naprosto solidní práci. Bez ohledu, jestli jedeme po úplně novém, rovném asfaltu anebo takovém tom uplácaném lopatou. Na něm je to pravda trochu neklidnější, ale zcela spolehlivě vede požadovanou stopu. Samozřejmě tomu přispívají také velice kvalitní pneumatiky. Jízdní vlastnosti jsou tedy velmi bezpečné a hlavně, předvídatelné. Motorka vám neudělá něco, co by se nedalo zvládnout. Samozřejmě, pokud neděláme žádné koniny. Kontrolu trakce naštěstí nemá. Stejně nejlepší kontrola trakce je na ose: oči – mozek – zápěstí pravé ruky. Když nezabere oční „prevence“, poznáme to v hýždích, se kterými nám každé podjetí zadního kola lehce škubne.
V zatáčkách, bez ohledu na poloměr, se 650GT vede zcela suverénně a spolehlivě. Záleží jen na zařazeném rychlostním stupni, dávkování plynu a míře odvahy k náklonu. Já preferuji nižší rychlostní stupeň a vetší otáčky. Mám tak motorku mnohem víc pod kontrolou. V zatáčkách zásadně nebrzdím i kdybych měl náklonové ABS. Zvyk je železná, ale osvědčená košile.
Španělské kotoučové brzdy J.Juan jsou naprosto spolehlivé a velmi příjemně dávkovatelné. Zcela odpovídající charakteru 650GT.





Nemohu posoudit, jak motorka funguje při jízdě ve dvou a s využitím poměrně velkého objemu bočních kufrů (2×36 l.). Nebo ještě s centrálním kufrem. Ale když jedeme takto naloženi, dá se předpokládat, že nikam nepospícháme a nepouštíme se ani do krkolomných předjížděcích a jiných manévrů. To přece jezdíme v klidu a pohodově.
Když se vrátím na začátek, tak jak jsem už psal, není to oblek na míru. Je to ale velmi slušná konfekce za velmi, ale opravdu velmi slušné peníze. CFMOTO 650GT odvádí spolehlivě svou práci, má velice suverénní jízdní vlastnosti a naprosto dostatečný výkon pro zábavu i cestování. Díky tomu, že je, krom ABS a dvou jízdních režimů, prosta jakýchkoliv dalších asistentů, dává každému jezdci prostor pro růst a prohlubování jezdeckých dovedností bez obavy z krocení přehnaného výkonu.
Podle mého názoru je CFMOTO 650GT plnohodnotným konkurentem obdobných strojů zavedených japonských a evropských značek a jeho cena, a pětiletá záruka už jsou jen příjemným bonusem.

Petr Fryč
