Jeden známý, který prodával Hondy, mi řekl, že tato motorka se prodává jak housky na krámě. Nedivím se.
Můj první dojem byl, že NC750X má velmi povedený design. Druhý, když jsem si na ní sedl a rozjel se, že ji důvěrně znám. S každou motorkou se musím sžít. Naučit se na ní sedět, zvyknout si na postavení nohou, šířku řídítek, umístění ovládacích prvků, rozložení váhy – někdy je toho málo, jindy zase dost. I když se považuji za jezdce přizpůsobivého, na některých strojích jsem se nenašel. Koncept NC750X se, postupným vylepšováním opravdu povedl. Tak si nejprve napíšeme něco o změnách oproti modelům minulým. Na kterých jsem ale nejezdil. Takže nemohu srovnávat.
- Motor získal navíc 3 kW výkonu, takže stoupl na 43,2 kW (téměř 59 k) a kroutící moment na 69 Nm.
- Zkráceny byly první tři převodové stupně, a naopak prodlouženy čtvrtý až šestý. Ve výsledku to znamená sportovnější charakter a nižší spotřebu.
- Hodnota maximálních otáček stoupla o 600 ot/min.
- Třecí spojka snižuje tlak potřebný k ovládání páčky o příjemných 20 %. To usnadňuje, hlavně dámám, její ovládání a přispívá k lepší kontrole zadního kola při podřazování.
- Motor splňuje normu EURO5 a jeho spotřeba, v režimu WMTC, je velmi příjemných a uvěřitelných 3,5 l/100 km. Sám jsem vyzkoušel. Na motorce s menší spotřebou jsem snad ještě nejel.
Motor samozřejmě prochází neustálým vývojem. Nebudu zabíhat do technických detailů. Ale táhne jako kůň. Pokud s ním zacházíme slušně, nemá prakticky žádné vibrace. Navíc je velmi úsporný.
Vůbec pro mne nebylo překvapením, když jsem se dočetl, že 52 % zákazníků zvolilo variantu s DCT. Tato motorka, tím, jak příjemně působí, si o volbu DCT přímo říká. Není udivující, že je oblíbena u dam. Ty, protože mají, snad ve většině případů, rády pohodu a jízdu si chtějí v první řadě užívat, po svém, volí DCT ve velké většině případů. Chápu je. Mám s DCT zkušenosti, včetně „skútru“ X-ADV, kde je stejný motor. Viz moje recenze.
Dnešní elektronikou (někdy víc než jezdcem) ovládané motorky se neobejdou bez celé řady jízdních režimů, nastavení a roztodivných pomůcek. Doba si to žádá. A tak i NC750X je obdařeno třemi přednastavenými jízdními režimy: SPORT, RAIN a STANDARD, a možností individuálního nastavení v režimu USER. Nebudu se věnovat detailům. Naprostá většina jezdců a jezdkyň si bohatě vystačí s třemi základními režimy. NC750X je všestranná, univerzální motorka, pro každodenní ježdění. Do zaměstnání, na drobné nákupy, na víkendové výlety a, když ji dovybavíme kufry, i na dovolenou. Zvolenému jízdnímu režimu se samozřejmě přizpůsobuje i charakteristika převodovky, v případě, že máme DCT. Já jsem měl k dispozici stroj s manuálním řazením. Díky hezkému počasí jsem nevyužil režim RAIN. Pro průjezd městem jsem volil SATANDARD a jakmile jsem z města vypadl, přepnul jsem na SPORT. A ten už tam zůstal. Převodovka funguje dokonale. Spojka vyžaduje minimální sílu, zabírá citlivě a kvalty tam padají s naprostou samozřejmostí. Tak, jak je u Hondy zvykem.
Absolutorium zaslouží i podvozek. Zdánlivě jednoduchý, žádná elektronika. Přední 41 mm Showa s dvojitým průtokovým ventilem a zadní centrální tlumič s přepákováním Pro-Link s možností nastavení předpětí, odvádějí dokonale svou práci. I na mizerných silnicích, nebo ve městě, není jízda nepříjemnou. Jakmile se dostaneme na hladší asfalt, v podstatě o podvozku vůbec nevíme. Vše drží pohromadě zcela přepracovaný, tuhý, trubkový rám. Nejenom, že ztratil mírně na váze, ale díky přemístění baterie a úpravě tvaru vzduchové komory byla zvětšena praktická schránka na drobná zavazadla. Nebo uložení helmy. Výborně nastavenému podvozku rovnocenně sekundují také jednokotoučové, vlnovité, dvoukanálovým ABS ovládané brzdy NISSIN. Přední o průměru 320 mm s dvoupístovým třmenem a zadní s jednopístovým třmenem o průměru 240 mm.
A tady se dostávám k tomu, co každého člověka osloví na první pohled. Design. Už v případě X-ADV jsem psal o funkcionalismu. U NC750X tato funkcionalistická designerská linka pokračuje. Minimalistické a na sebe dokonale navazující, účelné tvary. Nenajdeme zde nic zbytečného. Když budeme zkoumat detaily, vše na sebe dokonale navazuje. Od zakomponování plně LCD reflektorů do přídě, až po tvarování držáku SPZky. Veškeré osvětlení, tak, jak je současný trend, je řešeno LCD diodami. Včetně graficky poměrně jednoduchého, ale i na slunci dokonale čitelného displeje, zobrazujícího údaje, které potřebujeme znát. Je sympatické, že Honda umisťuje displeje v kokpitu co nejvýš, takže jsou dokonale čitelné, aniž bych musel sklánět hlavu. Vše vnímám periferně.
Jdeme jezdit.
Jak jsem psal už na začátku, od prvního usednutí do sedla a položení rukou na řídítka jsem měl pocit, že NC750X znám. To samé nastalo, jakmile jsem se rozjel. Okamžitě vám padne do ruky. Díky tomu, že nemá přebytek výkonu, pro svou kategorii ho má tak akorát, se ani nemusím moc kontrolovat. Nemám pocit nevyužitelného výkonu, jako u některých jiných motorek. Vše je v souladu. Motor i podvozek. Ve městě jedu v režimu STANDARD. Klidná, relativně tichá, nikoho nerozčilující jízda. Nemám problém proplést se dopravní zácpou až někam k Mukařovu (na motorce jezdím z Prahy do Pardubic nejraději přes Kutnou Horu). Jakmile se silnice uvolní, přepínám na SPORT. Rozdíl je výrazný. Nejenom výkonový, ale i zvukový. Z tlumiče se line příjemné „dunění“. Příjemný zvuk působený nejen posun klikových hřídelů o 270o, ale také nerovnoměrný interval zapalování.
Jízdní pozice je vzpřímená, velmi pohodlná, uvolněná. Motorka působí „prostorným“ dojmem. Napomáhá to jednak výbornému přehledu v dopravě, ale také snadnému ovládání. Celkem bez únavy můžeme překonávat i větší vzdálenosti. Díky spotřebě benzínu, která se dá, při plynulé jízdě, stlačit i pod 3,5 l/100 km, nám nádrž, o objemu 14 l, vystačí na (teoreticky) 400 km. Nejezdíme na výpary, tak, dejme tomu, 350 km. To stejně dá, bez zastávky, jen málokdo. Zhruba pět hodin v sedle nikdo nevydrží. Já jsem vždy dělal pauzy po zhruba dvou hodinách nebo 150 km. Takže každou druhou zastávku v klidu natankujeme.
Díky kvalitně postavenému podvozku a skvělému tahu od nízkých otáček se NC750X skvěle vede prakticky v jakékoliv zatáčce. Je jedno, jestli jedeme po rovině, do, nebo z kopce. Jestli je otevřená, nebo utažená. Je to jenom o správně zařazené rychlosti, dávce plynu, správné stopě a náklonu. Pak už pracuje fyzika a síla motoru ve náš prospěch.
NC750X není pro dlouhány. Vezmeme-li v úvahu, že průměrná výška Čecha je 180 cm, což se mi zdá moc, a žen 166 cm, což se mi zdá naopak málo, vyhovuje NC750X velmi širokému spektru jezdců i jezdkyň. Nemá stavitelný větrný štít. Pokud bych ale měl, dejme tomu, výšku pod 180 cm, cítil bych se za ním, i ve vyšších rychlostech, velice komfortně. Takže pro dívku, či ženu s výškou nějakých 175 cm, bude poskytovat vysokou míru ochrany proti živlům.
NC750X se velmi příjemně, klidně a spolehlivě vede prakticky v jakékoliv situaci. V přímé jízdě stejně jako v jakýchkoliv zatáčkách. Snese opravdu hodně. Někdo by mohl říct, že s výkonem necelých 60 k se bude špatně předjíždět. Opak je pravdou. Podřadíme a motor zatáhne. Samozřejmě, jezdil jsem sám a bez nákladu. Ale na druhou stranu, jedeme-li ve dvou a se zavazadly, nepotřebujeme trhat rekordy. A nikam nespěcháme.
Shrnu-li to, vůbec se nedivím, že se NC750X dobře prodává. Je to velmi povedená motorka nabízející za přiměřeně peněz hodně muziky. A jak jsem již psal. Automat s DCT a možností sekvenčního řazení palcem a ukazovákem levé ruky, jí vysloveně sedne.

Petr Fryč
Jeden komentář Přidejte váš