DÁMY V SEDLECH MOTOREK – část 2. – VYBAVENÍ

Další fází našeho projektu, ve kterém chceme, na základě vlastních zkušeností, ukázat, jak by měly postupovat dívky, či ženy, ve svých motorkářských začátcích, aby se vyvarovaly zásadních chyb, je výběr vybavení. Od hlavy až k patě. Sám sebe považuji, za léta ježdění a díky řadě svých vlastních chyb za, dejme tomu, poučeného laika. A tak spíš zprostředkuji, jak probíhal výběr a jaké vybavení jsme vybrali, v prodejně BONMOTO, ve Vestci u Prahy. 

Přestože ještě nevíme, kam se Bára jezdecky nasměruje, měl jsem určitou představu, v čem by nejspíš měla jezdit. Hned v samém začátku vzala má představa za své a iniciativu převzal odborník. Byl jsem tomu rád. Tak by to mělo být.

Ještě si dovolím jednu důležitou informaci. Celý tento projekt je naprosto nekomerční, není sponzorován žádnou firmou a ani dotován. Vše si platíme, nebo musíme odpracovat.

Veškeré know-how dáváme k dispozici ne jako jedinou pravdu, dogma, ale jako inspiraci pro adeptky ježdění na motorkách. 

Mou osobní motivací je, že nechci, aby Bára dělala chyby. Naopak chci, aby jí ježdění na motorce bavilo a aby jezdila bezpečně. Odmala jsem vyrůstal v prostředí Horské Služby, kde bezpečnost druhých byla vždy na prvním místě. A lepší je věnovat se prevenci než řešit následky. 

Bára: Nikdy nepodceňovat výběr a raději investovat více do oblečení i když budete jezdit jako batoh. Sama vím jak nepříjemné jsou následky pádu na motorce (a to jsem měla celkem kliku). Kvalitní vybavení ve výsledku stojí stejně jako jedna luxusní kabelka, ale na rozdíl od té vás chrání. Také jsem si párkrát zažila jezdit v půjčené helmě a oblečení a také to není dobré. Helma mi byla malá – takže po půl hodině mně bolela hlava a zážitek z jízdy byl tedy – 0. No a oblečení, když vám nesedí, to je stejné jako když vám nesedí oblečení kdykoli jindy – ošíváte se, krčíte, u krku to škrtí a jízdu to jen znepříjemňuje a to jsem neřídila. Na jedno svezení – no dobrá. Ale chcete-li, jako řidička nebo spolujezdkyně, nasedat na motorku častěji, oželte jednu drahou kabelku a investujte do správného vybavení.

Začínáme od hlavy. 

Ochrana hlavy a páteře jsou tím nejdůležitějším. Téměř jakákoliv zlomenina se dá spravit a v naprosté většině případů nezanechá trvalejší následky. Hlava je ale něco jiného. A proto na přilbě NIKDY nešetřete. Při výběru je důležité aby vám helma pevně a také perfektně seděla na hlavě, ale netlačila – musí být prostě pohodlná a lehká. Výběr musí být kombinací kvalitní skořepiny, váhy a výstelky. Vše ostatní je méně důležité. Samozřejmě kromě designu, protože se jí musí líbit. 

Bára: Samozřejmě, jako grafik si na design potrpím, ale z té velké škály – převážně šedých, černých a tmavě modrých helem, vyhrál nejdříve Capitán Amerika (ale nebyla velikost) a pak design Bena Spiese. Z čistě pragmatických důvodů – je světlá a barevná – takže bude na silnici lépe vidět – opět jsme u bezpečnosti.

Sám jsem vystřídal všechno možné. Integrálky, vyklápěčky, otevřené helmy. Prostě jsem to střídal a nikdy jsem se o tom s nikým neradil. Buď mi helma seděla, nebo neseděla. Udělal jsem díky tomu samozřejmě řadu chyb. Nebudu jmenovat. Je to zcela individuální a vím, že například helma, se kterou jsem to moc dlouho nevydržel, byla u jiných velmi oblíbená.   

V našem případě byla vybrána přilba HJC RPHA 11, v designu Ben Spies MC 1. Bez sluneční clony. Důvodem je její vysoká pevnost, komfort a nízká váha, díky použití tří různých materiálů – uhlíkové vlákno, aramidové vlákno (pevnější než kevlar) a sklolaminát (Premium Integrated Matrix PLUS). Se zapínáním na bezpečnostní D kroužek. 

Navíc má optimalizovaný, aerodynamický design, snižující její hlučnost a turbulence. 

Víc podrobností najdete zde: https://www.bonmoto.cz/hjc-prilba-rpha-11-ben-spies-mc1/

Cena není rozhodně nízká, ale hlava nám snad za to stojí. Jen pro představu, cena přilby představuje cca 40 % celého nákupu.

Pozn.: Při zkoušení přilby je nutné v ní vydržet ideálně několik desítek minut.

A jdeme k bundě. 

Bundu jsme chtěli textilní, spíš na provoz za hezkého počasí. Tahat začátečnici do nějaké sloty není právě nejšťastnějším řešením. Pokud jí ježdění nechceme znechutit v samém zárodku. Výběr je naštěstí převeliký a když se k tomu přidá rada odborníka a ochota „oběti“ vyzkoušet víc různých bund, což není právě pohodlná záležitost, tak se dílo podaří. Námi vybraná bunda REVIT TORNADO 3 je všestranná bunda do nejrůznějších podmínek, v období jaro až podzim. V zimě stejně nejezdíme. V základu je vybavena protektory na ramenou a loktech, na zádech má kapsu pro vložení chrániče páteře a na hrudi je možno přidat ještě ochranu hrudníku. Takže velmi dobrý bezpečnostní standard. Navíc je dobře odvětraná a zároveň poskytuje solidní voděodolnost, aby nebylo nutné při každé přeháňce navlékat nepromok.

Bára: Z vlastní zkušenosti s půjčenými bundami jsem měla dost jasno v tom co nechci – nesmí mně škrtit zapínání u krku. Nesnáším, když mi táhne na bedra a když je bunda neprodyšná a připadám si v ní jak v konzervě – prostě musí dobře větrat (stejně to mám u lyžařských bund) – nevadí mi trocha chladu, pokud nefouká na záda 😉

Do kapsy na zádech jsme hned vložili chránič páteřeREVITSEESOFT Type RV

Viz: https://www.bonmoto.cz/revit-bunda-tornado-3-damska-black/#description 

https://www.bonmoto.cz/revit-chranic-patere-seesoft-type-rv-revit-blue-black/

Kalhoty jsou, z hlediska bezpečnosti, asi tou „nejméně“ důležitou součástí vybavení. Musí být pohodlné, protože je nesvlékáme jako bundu nebo rukavice a důležité jsou protektory kolen a kyčelních kloubů. Dnes je to už téměř standard. Kromě celkové pohody, kdy kalhoty musí perfektně sedět, nesmí nikde pnout a musí chránit i bedra, je velice důležitá poloha kolenních protektorů. Musíme si uvědomit, že na motorce sedíme i několik hodin denně a pokud nás neustále něco tlačí do kolen, na pohodě a klidu to rozhodně nepřidá. Většina výrobců má kapsy na protektory otevíratelné z venku a protektory drží na suchých zipech. Takže je možné s nimi v omezeném rozsahu posouvat. Toto je nutné vyzkoušet už při nákupu. Nekomplikovat si život případnou výměnou kalhot. 

U nás nakonec padla volba na kalhoty značky SNAP INDUSTRIES (98 % bavlna, 2 % elastan, vnitřní vrstva z aramidového vlákna). Zlatá střední cesta mezi bezpečností, vzhledem a pohodlím. https://www.bonmoto.cz/snap-industries-kalhoty-jeans-damske-black/

Kvalita rukavic je neprávem podceňována. Přitom ruce jsou, i při celkem nevinných pádech, „na ráně“ většinou jako první. I na kolečkových bruslích jezdíme s chrániči zápěstí. Zkušený prodejce se podívá na vaše ruce a jde téměř na jisto. Nicméně, i tak je nutné vyzkoušet několik modelů a velikostí. Opět, jako u všeho ostatního. Rukavice nám musí dokonale sedět. Musíme mít dostatečnou jistotu v úchopu řídítek, nesmí nás tlačit na konečky prstů. Znám z vlastní zkušenosti. Po několika desítkách minut je to bolest na zbláznění. Bříška prstů jsou velmi citlivá a z toho plyne naprostá ztráta koncentrace a také větší únava. V našem případě, po asi třech nebo čtyřech „testech“, padla volba na rukavice ALPINESTARS, STELLA SP-8. Cena je sice trochu vyšší, ale bezpečnost musíme mít na prvním místě. Zvlášť v případě Báry, která se živí grafikou.

https://www.bonmoto.cz/alpinestars-rukavice-stella-sp-8-v2-damske-blackwhite-1/

U bot jsem se, se svým původním návrhem, seknul úplně nejvíc. Přitom bych měl, po loňské vlastní neblahé zkušenosti, kdy jsem utrpěl trojnásobnou frakturu v hleznu pravé nohy a dvojnásobnou, včetně patní kosti v noze levé, vědět, že kvalita bot je stejně důležitá, jako kvalita helmy. Nohy jsou silně ohroženou částí našeho těla.

Zkoušení motorkářských bot, nemyslím bot na ježdění na skútru po městě, musíme věnovat asi stejně času a pozornosti jako zkoušení lyžáků. Prostě je zapnout „na doraz“ a chodit v nich aspoň půl hodiny po prodejně. Pokud máte tu možnost. Jen tak poznáme, „kde nás bota tlačí“. Dbáme-li na bezpečnost a zároveň chceme v motorkářských botách udělat pár pohodlných kroků, sáhneme po typu bot, jako je na fotce. Nemyslím zrovna přesně tyto, každé dámě bude slušet a vyhovovat něco jiného, ale typově. Pevné boty, s ochranou nejenom holení kosti, ale také kotníku, paty a malíkové hrany. To je ta destička, připomínající slider, na vnější straně přední části boty.

Bára: Do bot jsem se obula a byla to jasná volba. Pro formu jsem vyzkoušela ještě dvoje, ale ty co mám prostě sedí na první dobrou. Je to stejné jako u jakýchkoli jiných bot – když perfektně nesedí – nebrat. Taky se ráda dívám na některé lodičky co mám ve skříni. Ale nosím je? NE. Nedělejte kompromis kvůli ceně nebo designu, protože pak si je nebudete chtít obout a tím pádem ani jezdit.

https://www.bonmoto.cz/alpinestars-boty-stella-smx-6-v2-damske-blackfuchsiawhite/

A toto je základ. Myšleno co do rozsahu, bez kterého by žádná adeptka ježdění na motorce, neměla sednout do sedla a vzít za plyn. Vše další už je věcí vlastního vývoje a intenzity ježdění.

Na závěr se vrátím na začátek. Dámy, věnujte výběru svého vybavení dost času a pozornosti. Nespěchejte. Nekupujete zrovna levné věci a proto jejich výběr musí být velmi pečlivý. Svěřte se do rukou odborníků. Pánové, nevnucujte svým partnerkám, či dcerám, jako v našem případě, svou představu. Ony mají svou a určitě je dost jasná. V kombinaci s radou odborníka bude výsledek jistě skvělý. A spokojeni budou všichni.

Petr Fryč 

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s