INDIAN SCOUT se dožívá 100 let

Na srpnové, pardubické GARAGE PARTY (doufejme, že nám ji něco nepřekazí), se odehraje oslava sta let uvedení na trh, asi nejpopulárnějšího „indiánského“ modelu, SCOUT.

Recenze na dva modely řady Scout už jsem napsal. A tak to vezmeme z trochu jiné strany a o značce Indian, a speciálně modelu SCOUT, si popovídáme s Petrem Liškou, představitelem nejmladší generace populárního „indiánského“ rodu Lišků. Ti jsou, v novodobé historii značky Indián v Českých zemích, druhým nejstarším prodejcem. O pouhých několik týdnů dřív se Indiány začaly prodávat v Písku.

foto-2foto-3

  • Petře, sto let je už dost na bilancování. Co znamená právě model Scout v historii značky Indian. 

V roce 1920 když přišlo nové pojetí značky Indian, nikdo netušil, jak moc revoluční tento model bude. Předchozí modely, Power Plus, které byly „těžkopádné“ a zastaralé nahradil zcela nový koncept jak technický, tak i designový. Indian ve 20. a 30. letech udával technologický trend a model Scout si záhy našel velikou oblibu po celém světě. Zejména díky své spolehlivosti, jednoduché údržbě a také jako „young gun“ po nedávno skončené 1. světové válce v roce 1918. Tento model slavil úspěchy jak na závodních drahách, tak i ve společnosti, kdy spolu se side-carem byl úspěšný jako rodinný vůz nebo pro podnikání. 

  • Když jsem u tebe jednou byl, tak jsi mi vykládal o počátcích prodeje Indiánů v Čechách. Myslím dobu První republiky. Je to velmi zajímavý a inspirativní příběh. Můžeš to pro čtenáře ve stručnosti popsat? 

Období 1. republiky patří mezi zlatou historii této značky u nás. Díky panu Ing. Františku Maříkovi, který je nazýván „otcem Indiánů“, se ve 20. letech u nás stala značka Indiana nejsilnější na trhu. Jeho novátorský přístup, propracovaný obchodní plán i v té době zcela jedinečný marketing, dokázal v tehdejším Československu uspět. Během 10 let jeho zastoupení prodalo přes 5 000 Indiánů po celé Střední Evropě. Dodnes Američané nechápou, jak je možné, že tak malá země, uprostřed Evropy, má tak silnou vazbu právě na značku Indian Motorycle.

Podrobnosti o historii značky najdete zde, a od str. 75 historii značky v Čechách:

https://books.google.cz/books?id=Eb2_DwAAQBAJ&pg=PA234&dq=začátek+prodeje+Indiánů+v+ČSR&hl=cs&sa=X&ved=2ahUKEwjmkq2YtMfqAhXVgVwKHVO-DBYQ6AEwAHoECAQQAg#v=onepage&q=začátek%20prodeje%20Indiánů%20v%20ČSR&f=false
  • Vraťme se do Ameriky a udělej nám stručnou exkursi současnosti značky Indian.

Současná, nová éra značky Indian Motorcycle, se datuje od roku 2011, kdy firma Polaris (kanadsko-americký světový leader na trhu čtyřkolek, sněžných skútrů) koupil kompletní licenci Indian Motorcycle. Od té doby uplynulo „pouze“ 9 let, ale za tu dobu udělal Polaris neuvěřitelné investice do znovuobnovení značky. Indian je dnes komplet vlastní výroba, motory jsou vyvíjeny s profesionály jak z hlediska mechaniky a fyziky, tak z hlediska testování špičkovými jezdci. Kromě tradiční kategorie Heavy Bikes (modely Chief) nebo midsize (modely Scout) jde Indian vstříc své historii a před třemi lety otevřel sportovní divizi. Rozjel vlastní závodní tým a vrátil se na Flat Track dráhy, kde ve 30. letech dominoval právě s modelem Scout. Z této sportovní divize vzešel zcela nový model FTR, který je jasným odkazem na závodní speciál, se kterým Indian Motorcycle v Americe vyhrává ve Flat Track závodech. Indian vždy byl technicky pokrokovou značkou, a i dnes je jeho cílem jít vlastní, moderní cestou.

  • To bylo v obecné rovině. Tak se ještě koukněme na jubilujícího Scouta. Pro mne byl Scout první životní zkušeností s motorkou typu cruiser. Zkušeností až nevídaně příjemnou. Své zážitky a dojmy jsem dost podrobně popsal ve svých recenzích. Popiš nám, jak na tento model reagují jiní motorkáři. Třeba kteří do té doby, jako já, neměli podobnou zkušenost. 

Indian Scout je přátelský motocykl. Tak bych ho nejsnáze definoval. Často si ho kupují jezdci, kteří dlouho nejezdili a chtějí opět začít. Scout je subtilní a díky tomu dobře ovladatelný i pro ženy. Výkonu má dostatek, ale nenutí vás závodit, což je hlavní devízou jeho 1.133 ccm V-twin motoru.

foto-4foto-5

  • Co Scout znamenal, znamená a do budoucna bude znamenat nejenom pro Indian Motorcycle, ale hlavně pro český trh. 

Scout znamenal lehkost, technickou kvalitu a hlavně emoci, která vám říkala, že je kdykoliv připraven s vámi zažít nová dobrodružství. Motocykl je srdeční záležitostí a přesně takovou emoci by nám ty naše srdeční značky ať jsou jakékoliv, měly dávat. 

foto-6

  • A teď zase přeskočíme do Čech. Jméno Liška, je v komunitě motorkářů, a hlavně milovníků Indiánů pojem. Jste druhé nejstarší dealerství v Čechách. Ale to by k takové popularitě nestačilo. Čím to je?   

Pamatuju, jako kluk, že můj táta s mým strejdou měli lásku k motocyklovým veteránům. Mám v rodinném albu fotku, jak v plenkách sedím na Scoutu model 101 rok 1928, kterého už tehdy vlastnil právě můj strýc. Od té doby uplynulo mnoho let a láska ke značce Indian se u nás v rodině v podstatě dědí. Díky naší lásce ke značce a častým účastem na veterán rallye, po celé ČR, jsme mezi „veteránisty“ známí a z toho pramení i pozdější nabídka vést zastoupení pro reinkarnovanou značku Indian Motorcycle. Pro nás to vždy byla a bude srdeční značka, jejíž historie je hodna zapamatování a rozvíjení dál. 

V jedné staré publikaci je napsáno: 

„Indian tak hodnotný, jak lidsky možno.“ 

Petr Fryč a Petr Liška

foto-7

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s