BMW F 850 GS ADVENTURE

Před dvěma lety jsem dostal do ruky tehdejší horkou a netrpělivě očekávanou novinku, BMW F 850 GS a byl jsem z ní, jak už jsem někde psal, tak trochu v rozpacích. Když jsem ji tehdy, u brněnského prodejce BMW, firmy RENOCAR vracel, ptal jsem se, proč dávají do prodeje nedodělanou motorku. Fakt mi to tehdy přišlo jako: „Dodělej si sám“. Ta motorka nějak vrzala, skřípala a měla takovej divnej, plechovej zvuk. Možná to byl jenom nepovedený kus.

foto-2

Při sestavování „plánu“ motorek na letošní rok mi najednou docvaklo, že by se mezi ně to F 850 GS parádně hodilo. Že bych je mohl, nějakým neotřelým způsobem, porovnat s konkurencí. Už vím, že jsem si na sebe upletl pěkný bič. A že to nebude žádná sranda. Srovnávat můžeme srovnatelné. A to u motorek fakticky nikdy nejde. Udělám, co jsem řekl. Teď se ale budu věnovat pouze BMW F 850 GS ADVENTURE.

Motorku jsem si vyzvedl v podzemních garážích Nákupního centra Nové Butovice. Ty jejich hladký, lesklý podlahy nemám rád ani v autě. Natož na motorce. Nevěřím jim. Takže výjezd z podzemí byl velmi opatrný. Na každou půjčenou motorku sedám s velkým respektem k cizímu majetku. A tak jsou první kilometry vždy spíše opatrné. Na každé „nové“ motorce vždy nejprve ujedu pár, maximálně pár desítek kilometrů, zastavím a chvíli přemýšlím, co to chce. Nebo potřebuje. Tentokrát jsem jel k přátelům do Nižboru. Z Butovic, po staré Berounské, ideální vzdálenost. Na dálnici na nic nepřijdu. To je jízda k ničemu. Inu, ale, po pár kilometrech byla prvotní, „předsudečná“ skepse ta tam a já věděl, že sedím na úplně jiné motorce než před dvěma lety. Ne proto, že ADVENTURE má velkou nádrž a posuvné plexy, a sympatické deflektory a kompletní kufry. A ještě k tomu elektronický podvozek ESA. Tedy přesněji „jenom“ zadek. Ale proto, že všechno nádherně fungovalo. A navíc to mělo krásný, takový docela chlapácký zvuk. Ještě, že si do sluchátek nepouštím muziku. Ta by mi to kazila.

TROCHA FAKTŮ

Zdvihový objem 853 ccm, výkon 70 kW (95 k) / 8 250 ot./min, max. točivý moment 92 Nm / 6 250 ot./min., kola 21“/17“, použitelný objem nádrže 23 l., pohotovostní hmotnost 244 kg. To by stačilo. To ostatní není podstatné. Jak z obrázku patrno, F 850 GS není žádná lehká váha. To vysvětluje, proč mi to šlo na stojan hůř, než třeba TIGER 900 GT PRO. Holt, chci-li jezdit na takovýchto motorkách, musím víc posilovat ☺ A možná i jíst ☺

Pozn. motor je tak schovaný, že vlastně není skoro vidět. A není ho možné vyfotit. Tak je na obrázku alespoň vidět jak jednoduše a účelně je vyřešeno nastavování řadičky a oproti některým jiným motorkám krátké táhlo řazení, s čidlem pro vypínání spojky.  

MOTOR

Paralelní dvouválec s naprosto dostatečným, využitelným výkonem a hlavně, velmi slušnou spotřebou. Výrobcem udávaná průměrná spotřeba, 4,1 l/100 km, se v našich podmínkách sice zdá trochu jako z říše snů, já jsem jezdil za 4,9 l/100 km, ale i tak nám to na plnou nádrž o objemu 23 l. dává velmi slušný dojezd přesahující hranici 400 km. Musíme si ale dát pozor. S plnou nádrží a naloženými kufry se nám dost podstatně změní těžiště. Motor jde krásně za plynem a ve spojení s výborně fungujícím rychlořazením, které se zpočátku zdá malinko tvrdší, poskytuje nejenom skvělou akceleraci, ale i udržování vysokých jízdních průměrů při dlouhých cestách. Za drobný nedostatek bych považoval lehkou ucukanost při nízkých otáčkách, čemuž se nevyhneme při posouvání se v městských kolonách. Tam nastupuje práce se spojkou.

PODVOZEK

Jestli něco bavorští inženýři opravdu umí, pak jsou to podvozky. Nemá cenu, abych popisoval to, co je dostatečně popsáno ve firemních materiálech na www.bmw-motorrad.cz. Takže. U této kategorie motorek už se stává téměř standardem (u dražších verzí), alespoň částečně elektronicky nastavitelný podvozek. Zde je ESA na zadní vidlici. Úplně to podle mne stačí. Někdo by mohl namítat, že je přední vidlice příliš měkká. Nemyslím si to. Není to motorka pro razantní jízdu v ostrých zatáčkách, ale pro cestování na dlouhé trasy po nejrůznějším povrchu. A tam, ve spojení s elektronikou na zadku, nabízí velmi spolehlivé jízdní vlastnosti, a hlavně vysokou míru komfortu. Když k tomu přidáme ještě volitelnou funkci různých asistentů (Road, Rain, Dynamic, Enduro), dává nám to opravdu širokou škálu nastavení podvozku. Ve spojení se skvělou ergonomii, nám to dává předpoklady pro opravdu velké cestování. Na celé motorce jsou vidět obrovské zkušenosti konstruktérů se stavbou enduro motorek. Vybírám jenom některé detaily. Stavitelná řadička, zadní brzda, enduro stupačky a celá řada dalších „drobných“ konstrukčních prvků zlepšujících ovládání motorky jak na silnici, tak i v náročném terénu. Pro mne jsou jízdní vlastnosti BMW F 850 GS-A velmi příjemným překvapením. 

DESIGN

Co se designu týká, je to pravé BMW. Vše je tvrdě podřízeno účelu. Někdo by namítl, že na tom je moc plastu a začal se srovnáváním s motorkami z před dvaceti let. Je jiná doba, jsou jiné požadavky na jízdní komfort a také na cenu. Motorka je stavěna primárně na překonávání dlouhých vzdáleností, sólo i ve dvou, jak po asfaltu, tak po šotolinových pistách. Za každého počasí. Tedy musí poskytovat i slušnou ochranu před živly. Kdo chce motorku na válení se v blátě, ať sáhne někam jinam. F 850 GS-A je jedna z mála motorek, která při osazení všemi kufry vypadá dobře. Nevypadá těžkopádně. Navíc, ty hliníkové ji dost sluší. Motorka s nimi vypadá hezky ze všech úhlů pohledu. Je zde znát německý smysl pro detail a také, bohaté expediční zkušenosti mnoha jezdců BMW. Je zde řada prvků, které bylo dosud nutné kupovat u specializovaných výrobců. Takže za mne, hodně dobrý výsledek. Abych jenom nechválil. Jedna drobná výtka. U „velkého“ GSa je standardní držák navigace nad TFT displejem. Tedy v logickém umístění, kde informace vnímáme tak, že neodvádějí naši pozornost od provozu a řízení. Vůbec nechápu, jak na tomto „malém“ GSu někdo může dát držák navigace doprostřed na řídítka. V integrální helmě, nebo zavřené vyklápčce na navigaci vlastně nevidíme, pokud nehneme hlavou a v otevřené helmě na takovéto motorce jezdí málokdo. Takže každý pohled na navigaci odvádí naši pozornost od provozu. A pokud jezdíme s tankvakem, tak na ni nevidíme už vůbec.

A JDEME JEZDIT

Jak už jsem psal, k BMW F 850 GS ADVENTURE jsem přistupoval s velkou zvědavostí. Možná až nedůvěřivostí, ovlivněnou tím, že jsem před dvěma lety jezdil na F 850 GS a nebylo to nic moc. Subjektivní pocit. Jasně, že verze GS-A je vybavená o dost jinak. Ale základ je stejný. Motorky BMW, obecně, alespoň pro mne, jsou možná náročnější na zvyknutí si na jejich charakter než některé jiné. Vůbec nevím čím, ale je to tak. Takže první kilometry jsou vždy trochu rezervované. Opět zafungoval efekt, že potřebuju pár kilometrů, pak pauzu a po ní už jsem na motorce jako doma. Klaplo to. Takže na dalších kilometrech už jsem byl schopen vychutnávat si výhody zajímavých řešení a také naprosto změnit svůj dva roky starý, skeptický názor. Tahle motorka funguje perfektně. Jinak než jiné, stejně dobré motorky. Toto je na motorkách, na rozdíl od mnoha aut, zajímavé. Každá má svůj charakter. F 850 GS-A, i přes svou trochu vyšší hmotnost a těžiště, při plné nádrži, se vede naprosto jistě jak při rychlé dálniční jízdě, v zatáčkách, tak i v kolonách pražského odpoledního provozu. Pro mne bylo fakt příjemné, jak se mi na F 850 GS-A dobře jelo. Je znát, že bavorští konstruktéři myslí na každý detail. Veškeré ovládací prvky jsou přesně tam, kde je chceme mít a nic nehledáme. Chceme-li za jízdy (samozřejmě opatrné), provést nějakou změnu v nastavení motorky, snadno se, jedním přepínačem, procvakáme v menu k příslušné položce a tradičním kolečkem, na levém řídítku, se dostaneme na potřebné nastavení. Potvrdíme a je to.

Při jízdě jsem si opět potvrdil, že objem motoru, přibližně jeden litr, je úplně jedno, jestli o něco méně nebo více a výkon cca 100 k, je pro cestování, i ve dvou, zcela dostačující. Samozřejmě, dívám se na to pohledem jezdce ve věku 60+. Slovy klasika: „Všeliké pospíchání toliko pro hovado dobré jest“. 

Výkonný motor potřebuji hlavně pro vlastní bezpečnost. Pro rychlé, krátké předjíždění a pro řešení krizových situací. Ne proto, abych trhal rychlostní rekordy. Tady se zmíním o výhodách rychlořazení. I pro jezdce, který umí pracovat se spojkou, umožňuje značně rychlejší přeřazení. Jak nahoru, tak i dolu. Co to ale vyžaduje. Při řazení nahoru doporučuju používat od trojky výš a zásadně s motorem v tahu. Dolu naopak s úplně zavřeným plynem a zase, odshora po trojku. Nižší rychlosti, nahoru i dolu, řadím se spojkou. Podle mne je to citlivější pro motor, spojku i převodovku. 

Stejně jako mně baví rychlořazení, je výbornou pomůckou i bezklíčové zapalování. Hlavně pro nás, co si zapneme všechny kapsy na bundě, pak helmu, natáhneme rukavice, je parné léto, nebo naopak zima a déšť, to je jedno, sedneme do sedla a v tom si uvědomíme, že klíček máme někde hluboko v kapse. Neznámo které. Kam se samozřejmě rukou v rukavicích nedostaneme. V takových situacích bezklíčové zapalování opravdu oceníme a rychle si na něj zvykneme. 

Celkově je BMW F 850 GS ADVENTURE vyspělou cestovatelskou motorkou, které je na nějaké jen tak courání kolem komína skoro škoda. Ta motorka chce jet. Jet opravdu daleko. Je na to vybavená, dostatečně výkonná, pohodlná a když má ještě kompletní sadu hliníkových kufrů s vyklápěcím víkem, což ji sluší nejvíc, můžeme na ni jet na opravdu dalekou cestu. 

Petr Fryč

H&Z_2-2020_uvodni-foto_knizka_2 

           

 

Napsat komentář