Na blog HORY & ZATÁČKY většinou dávám recenze motorek, vhodných pro cestování právě po horských silnicích plných krásných zatáček. Tentokrát ale musím udělat výjimku a dát sem stroje ze zcela jiného soudku. Ideální pro jízdu ve městě. Jeden můj kamarád se totiž před nějakou dobou pustil do úprav a přestaveb kdysi populárních mopedů BABETTA, z produkce ZVL Povážská Bystrica, jejichž výroba byla ukončena roku 1999.
Mezi lidmi jich je ale stále dost, v nejrůznějším stavu, no a v této dílně dostávají zcela novou podobu, dokonalý technický stav a díky tomu mají další, jistě dlouhý život před sebou.
Každá BABETTA je nejprve rozebrána do posledního šroubku.
Rám projde úpravou, bez zásahu do jeho nosných prvků a je zesíleno uchycení motoru, a stojánku. Veškeré kovové díly, projdou pískováním, dostanou práškovou barvu, podle přání zákazníka, a navrch perleťový lak.
Veškeré hliníkové díly jsou také pískovány jemnou balotinou a dostanou zcela nový finiš. Motor projde generální opravou, dostane japonská ložiska, nová gufera, přesně vyváženou kliku a veškerá těsnění tak, aby byl zajištěn provoz bez úniku oleje. Dá se říct, že takto upravený motor je v lepší kondici, než když vyšel z fabriky. Nesmíme také zapomenout na možnost úpravy válců, včetně výbrusu pro lepší zátah a výkon motoru. To zajištují i použité karburátory Del`Orto a optimální vyladění trysek.
Samozřejmostí jsou homologovaná světla a veškeré další komponenty a nová elektrika. Takže po technické stránce jde de-facto o novou motorku. Také si můžeme vybrat, jestli chceme, či nechceme pedály. Obojí je možné.
Jak je z fotografií patrné, „nová“ BABETTA může mít řadu podob. Buď ji vrátíme zcela původní vzhled, nebo může projít řadou úprav. Různě vysoká řídítka, sedla, blatníky. S nosičem nebo bez, s pedály, nebo bez pedálů.
Popisovat každý detail mi přijde zbytečné. Fotografie jsou mnohem ilustrativnější.
JAWA 50 Pionýr (Pařez), z roku 1955, dokazuje, že zájmem úpravce nejsou jenom mopedy.
Podrobnosti a kontakty najdete na: www.squirreldesign.cz
Petr Fryč