HORY & ZATÁČKY – čtení pro milovníky výhledů, náklonů a pohody

Hory a zatáčky_vektor_Dark red

Když jsem, před víc než dvanácti lety, začal připravovat první vydání publikace 

„ALPSKÝ MOTORKÁŘSKÝ PRŮVODCE“, bylo mým přáním vytáhnout co nejvíc lidí na nádherné alpské silnice. Nejenom pro krásu Alp, ale také pro bezpečnost alpských silnic. A v neposlední řadě jsem sám na sobě poznal, že až tam jsem se snad naučil jezdit.

V té době bylo minimum informací. Potkat někde v Alpách na motorce Čecha, Moraváka a nebo Slováka byla náhoda. Byla místa kde nám řekli, že jsme tam první Češi. Snad i tyto knížky přispěly k tomu, že Češi, Moraváci a Slováci jsou dnes na alpských silnicích jako doma.  

Tentokrát budeme „cestovat“ s nejnovějším, již desátým vydáním motorkářského průvodce, již třetím pod názvem HORY & ZATÁČKY, takzvaně „prstem po mapě“.

Pro cestování, myšleno po evropských zemích, jsou nutné (pominu-li peníze a čas): inspirace, nápad a hlavně informace. Ani ne čistě turistické. Ty hledejme jinde. Ale spíš „technické“, které nám řeknou „do čeho vlastně jedeme“. Jak vypadají silnice přes průsmyky, nebo vedoucí podél krásných horských řek, či tzv. balkonové, často vytesané do skal. Pokud možno se vyhýbáme hlavním silnicím, větším městům, rovinám a nížinám. Vždy se držíme v horách a nebo alespoň na dohled od nich. Známe to všichni. Když jedeme do Alp a musíme překonat rovinatý pás podél Dunaje. A nebo Pádskou nížinu. Jakmile se ale začnou přibližovat vrcholky hor, je nám čím dál tím veseleji. 

První publikace ALPSKÝ MOTORKÁŘSKÝ PRŮVODCE vyšla na jaře roku 2009. Vůbec jsem netušil, jestli o ni bude nějaký zájem. Byl. Vyprodala se během několika měsíců. Nic podobného na trhu nebylo. A tak jsem připravil druhé, doplněné vydání, které vyšlo v roce 2010. Opět se vyprodalo. Tehdy jsem si řekl, že nebudu vydávat tlusté svazky, že bude lepší oddělit od sebe jednotlivé státy. Tak vyšly odděleně Rakousko, Severní Itálie, Toskánsko a Francie. Tedy nejnavštěvovanější oblasti. 

V té době jsem se vůbec nevěnoval českým a slovenským silnicím. Ty přece každý zná. To jsem napravil v roce 2015, kdy publikace dostala po šesti letech nový název. HORY & ZATÁČKY. Už to nebylo a nebude zdaleka jenom o Alpách. V Evropě jsou přece i jiná pohoří a další nádherné oblasti, které stojí za proježdění a poznání. I tato knížka se poměrně brzo prakticky vyprodala a navíc, čím dál tím víc lidí mi psalo, že nemohou už nikde sehnat starší vydání. To je pro autora a vydavatele asi ta nejlepší reference. To je to, co nám dodává chuť do další práce. Co nás motivuje a taky zavazuje. Co nás nutí o tom co děláme ještě víc přemýšlet a hledat nové cesty, nové nápady. A tak před Vánoci, v roce 2016, vyšla publikace obsahově vycházející z dvou prvních, vydaných v letech 2009 a 2010. 

Na popud motorkáře a programátora, Marka Štropa, www.foxtrot.cz, jsme začali připravovat aplikaci, MOTO QUEST www.motoquest.cz  

Díky tomu jsem začal objevovat kouzlo virtuální reality. Kouzlo faktu, že téměř nic není nemožné. Když se něco nepovede a nebo, když přijdu na nějaké chyby, lze je velice rychle a snadno opravit. Otevřu si program, provedu opravu, uložím a zavřu. A je to. Taky to, že si můžu doslova „naporoučet“ prakticky cokoliv a ono to skoro vždy jde. Říkávalo se, že: „papír snese všechno“. Digitální svět toho snese ještě mnohem, mnohem víc. A hlavně – nabízí možnosti, které knížka, byť sebelepší, nemůže poskytnout. V aplikaci MOTO QUEST je ještě víc tras a okruhů, než je v knížce. Navíc, funguje jako navigace. A k tomu nabízí stále se rozšiřující škálu dalších funkcí.

No a když už jsme byli ve vymýšlení, tak spatřil světlo světa ještě MOTO TOURS. Víc o projektu zde: www.motoquest.cz/mototours

Ale přesto. Knížka je knížka. Vezmeme si ji do ruky, můžeme v ní listovat, prohlížet si krásné fotky, mapy, výškové profily, občas si něco přečíst a – inspirovat se. Na cesty s sebou ji brát nemusíme. Jsme-li zaregistrováni v aplikaci MOTO QUEST, prostřednictvím QR kódů si načteme a uložíme „karty tras“. A tak máme s sebou jen to, co potřebujeme. Asi to tak vnímá stále dost lidí. A proto jsem se pustil do přípravy dalšího vydání. Vybral jsem to nejzajímavější co je v aplikaci a s tím jsem začal pracovat. A tak, jak jsem před dvěma lety upravoval podklady z knížek pro aplikaci, tak jsem tentokrát naopak upravoval data použitá v aplikaci pro knížku. Je to docela zajímavá redakční práce. Dost náročná na minimalizování chyb. Které se při každé korektuře a nebo revizi vždycky nějaké najdou. 

Cestování má tři základní fáze. 

  • Přípravu – která dává prostor naší fantazii. „Ležíme“ v mapách, průvodcích, hledáme zajímavá místa kde jsme ještě nebyli, horské silnice, které jsme ještě nepokořili. Neznám nikoho kdo se sbalí, sedne na motorku a teprve pak začne přemýšlet, kterým směrem se vydat.
  • Vlastní cesta – nám přináší spoustu radostí a nových zážitků, ale i některé strasti. Špatné počasí, davy lidí v místech, která jsme chtěli navštívit, nedej bůh nějaký technický problém nebo nehoda, atd.
  • No a pak je třetí fáze, která nastává až několik dnů po návratu. Začneme zpracovávat dojmy a zážitky, třídit fotografie, střihat videa, vlastně si teprve uvědomovat co všechno jsme viděli a zažili a z paměti vytěsňovat špatné zážitky. Zůstane v nás pouze to pozitivní.

Tato fáze je důležitá a krásná v tom, že nás vlastně podvědomě připravuje na nějakou další akci. Také je dobré, pokud už nejsme cestovatelští rutinéři, kteří přesně vědí co si s sebou mají vézt, si uvědomit, co jsme vezli úplně zbytečně a co nám naopak ve výbavě chybělo. 

Nejraději jsem jezdil sám a nebo ve dvou. Maximálně ve třech. Tak je možné jezdit bez cíle. Jedeme kam chceme, kudy chceme, zastavujeme podle své libosti. Kam dojedeme, tam dojedeme. Nocleh nejdeme snadno. Jakmile ale jede větší skupina, musíme už začít plánovat. Zamýšlet se nad tím, jak jezdecky silnou skupinu máme. Ne každý může jet delší dobu větší tempo. Ne každý ujede za den stovky kilometrů a zdaleka ne každý je schopen jízdy ve špatném počasí a nebo za tmy. A nebo, ne každý dává přednost poznávání, užívání si krajiny, před počtem najetých kilometrů. A právě pro všechny tyto proměnné faktory je náš průvodce. Pomůže nám vymýšlet nejvhodnější trasy. Navazovat na sebe atraktivní úseky a neminout při tom jezdecky zajímavá místa. A využijeme-li ještě propojení s aplikací MOTO QUEST, která funguje zároveň jako navigace a má celou řadu dalších, moderních funkcí, jsme na cestování dokonale připraveni.  

Pořádný motorkářský průvodce samozřejmě musí obsahovat známá místa, která by měl mít každý motorkář ve svém CV. Grossglockner, Passo Stelvio a nebo nejvyšší průsmyky francouzských Alp. Existuje ale celá řada mnohem méně známých a přitom bližších a často atraktivnějších míst, stojících za návštěvu. Nejsou tak „profláknutá“. Často k nim vedou úzké silnice hlubokým lesem a nebo po horských pastvinách. Ale je tam klid, pohoda, krásné výhledy a právě v takovýchto místech si řeknete, že je na světě ještě krásně. Objevování právě takových míst je cílem projektů HORY & ZATÁČKY (alpský motorkářský průvodce), MOTO QUEST a MOTO TOURS.

Motorkářský průvodce HORY & ZATÁČKY obsahuje 330 jezdecky a turisticky zajímavých tras v horských oblastech od Pyrenejí až po Balkán, včetně Vogéz, Schwarzwaldu, Korsiky a Apenin.

Popis každé trasy obsahuje stručný text, výškový profil, technické parametry, hodnocení a QR kód pro načtení karty trasy z aplikace MOTO QUEST. V přehledných mapách oblastí jsou vyznačené jednotlivé trasy. 

Až na několik výjimek vedou všechny trasy po silnicích. Je čím dál tím méně možností jezdit legálně off-road. A nechceme, aby někdo přijel, podle našeho průvodce, k uzamčené závoře kdesi v horách a nebo, aby byl lapen při činu a zatížen nemalou pokutou.

Motorkářský průvodce HORY & ZATÁČKY se bude dál rozšiřovat o nové oblasti a trasy. 

Vychází ve formátu A5, v měkké vazbě, je plnobarevný a na kvalitním, křídovém papíru. Rozsah je 376 stran. 

Petr Fryč

Publikace je možné objednávat přímo na: www.motoquest.cz

H&Z_2019_moc-up-titulka_bez-textu

MotoQuest-final_green-01_na-blog

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s