HONDA GL 1800 GOLD WING

HONDA GL 1800 GOLD WING už mnoho let představuje etalon velké, komfortní, cestovní motorky. Byl jsem zvědav, jestli „na vlastní kůži“ pochopím, nebo snad dokážu ocenit, jestli tomu tak je a nebo není. Aby to bylo objektivnější a naše hodnocení nebylo tak jednostranné, měli jsme mít v tom samém termínu k dispozici BMW K 1600 Bagger. BMW Grand America by byla samozřejmě pro srovnání lepší. Naší snaze ale osud nepřál. K 1600 Bagger byl v nepojízdném stavu a tak k žádnému srovnání nedošlo.

Takže se budeme věnovat pouze stroji HONDA GL 1800 GOLD WING. 

Respekt mám z každé motorky, na kterou sedám poprvé. A jde-li o stroj vážící přes 360 kg, v ceně bezmála tři čtvrtě milionu, je tento pocit ještě znásobený.

Foto-2

Při pohledu na GOLD WING mě napadá snad jediný přiléhavý příměr a sice, že je to taková dvoukolová pasažérská limuzína. Jezdec tam je spíš jako šofér. Za ním, v pohodlném křesle, sedí dáma. Když jsem jel na GOLD WINGu sám a podíval se na svůj odraz třeba ve výkladní skříni, připadal jsem si v jeho sedle skoro nepatřičně. Spolujezdkyně tam prostě chyběla. Tohle není motorka pro jednoho.

Před prvním usednutím za řídítka, do pohodlného sedla, skoro křesla, je nutná instruktáž. A nebo se před jízdou začíst do obsáhlého manuálu. Což nezvládám. Nabídka prvků výbavy a různých „vychytávek“ je totiž značně obsáhlá. Je tady snad úplně vše, co dnešní motocyklová technologie nabízí. Navíc velmi přehledně uspořádáno do dvou oddělených ovládacích panelů. Jeden je na nádrži, která vlastně nádrží není a druhý ve snadném dosahu palce levé ruky. Ne vše jde ovládat za jízdy. Bezpečnost především.

Takže si probereme, co tam všechno je: čtyři jízdní režimy (palivové mapy), tempomat, kontrola trakce, rádio, satelitní navigace, samozřejmě vyhřívané rukojeti, vyhřívané sedačky, automatické vypínání blinkrů, čtyři různá nastavení podvozku v závislosti na zatížení, elektricky výškově stavitelný čelní štít, elektrická zpátečka, schránka na telefon včetně napájení, Bluetooth propojení telefonu a nebo rádia do sluchátek. Je to už všechno? Vše se zobrazuje na barevném TFT displeji, který je de facto dominantou velkého palubního přístroje, jako kdyby použitého z auta. Analogový otáčkoměr je vpravo a tachometr vlevo.

GOLD WING je drahá motorka. To je fakt. Ale. Je dost motorek, na které když koukáme z různých stran a jdeme do detailů (občas to ani není třeba), sem tam nám něco vadí. Tu méně, tu více. Kolem této motorky můžeme chodit třeba půl dne, zkoumat každou hranu, světlo, plochu a nic disharmonického nenajdeme. Aspoň já jsem nenašel nic, co by mi na té motorce vadilo. Vše dotaženo do posledního detailu. Další doklad toho, že konstruktéři a designéři dobře vědí co a pro koho dělají.

Tak a jdeme jezdit. 

Jak už jsem psal, z každé nové motorky mám respekt. Tady to bylo ještě silnější, protože jsem si uvědomoval rozměry, váhu a také hodnotu zapůjčené motorky. Přiznám se, že na něčem takhle velkém a těžkém jsem ještě nejel. Ale všechno je jednou poprvé.

Kamarád, Tomáš Veverka, který GOLD WINGa v Praze vyzvedával a strávil s ním tři dny, mi sice pečlivě a trpělivě vysvětlil základní věci, včetně důležité informace, kde se otevírá nádrž, protože toto je dobře skryto, ale znáte to. Sednete na motorku, nastartujete a začnete hledat. K tomu se ještě máte nějak přijatelně rozjet a nevypadat při tom jako trotl. Toto se naštěstí odbylo ve skrytu jeho dvora. Přiznám se, první průjezd městem nebyl právě vzorem jezdecké elegance a jistoty. Před naším domem bylo naštěstí na zaparkování a následné otočení se místa dost. 

Ještě v pátek odpoledne jsem vyjel na první „testovací“ rundu. Takový můj už téměř klasický testovací okruh v Železných horách. Plno zatáček, z kopečka do kopečka a velmi často se měnící povrch vozovky. Prostě česká klasika. Spíš horší než lepší. Na prověření kvalit podvozku a jízdního komfortu ale výborný. Protože kamkoliv jinam by člověk na takovéto motorce vyrazil, by to nebylo horší.

GOLD WINGu jsem začal přicházet na chuť. Ten tam byl dojem těžké, či těžkopádné motorky. S každou další zatáčkou jsem chápal dokonalou práci vývojových techniků i testovacích jezdců. GOLD WING se vede dokonale jistě a s neuvěřitelnou lehkostí ať jde o táhlý, rychlý oblouk a nebo pomalou, hodně utaženou vracečku. Živě si dovedu představit prohnat ho po alpských serpentinách. K tomu samozřejmě napomáhá, kromě dokonale fungujícího podvozku, také nízko položené těžiště. Ležatý šestiválec boxer dělá své.

Začneme u motoru. Unikátní, kapalinou chlazený, čtyřiadvacetiventilový, SOHC šestiválcový boxer. O objemu 1800 ccm. Po nastartování se lehce zachvěje a pak už o něm v podstatě nevíte. V klidu má naprosto tichý chod prostý jakýchkoliv vibrací, jak se na šestiválec sluší. Jakmile se ale dáme do pohybu, poznáme jeho sílu. Nejenom podle obřího zátahu, ale také podle nádherného, sytého, hlubokého zvuku, jaký k víceválcovým motorům patří. Na zvuku si ladiči dali hodně záležet. Je nádherný. Výkon a odstupňování převodovky, v našem případě šestistupňový manuál, je plně odpovídající charakteru motorky. Při pohledu na technické parametry, by se deklarovaných 93 kW (126 hp) nezdálo nic moc. Podstatný je ale kroutící moment, který je úctyhodných 170 Nm.  Můžeme se úplně pomalu a pohodlně courat krajinou, jako za to můžeme vzít a hodně slušným průměrem překonat přímo nevídané vzdálenosti.

To, co vůbec není vidět. Podvozek. Takovýto stroj by asi neobstál s klasickým uspořádáním podvozku. Proto je vpředu poměrně komplikovaná vidlice typu Wishbone, se závlekem 109 mm a zadní vidlice Pro Link. Rozvor kol je úctyhodných 1695 mm. Takto postavený podvozek dává motorce nejenom excelentní stabilitu při rychlé jízdě a při průjezdech zatáčkami, ale také „vyžehlí“ téměř každou nerovnost. To, jak pracuje přední vidlice, máte doslova v přímém přenosu při pohledu pod řídítka.

Rozjezd přímo sametový. Při prvním rozjíždění do kopce, ještě k tomu v pražském provozu, se mi to popravdě moc nepovedlo. Ještě jsem neměl v uchu ty správné otáčky. Tady by se hodilo DCT. Jakmile ale ztratíme obavu z toho, že by nám to ujelo pod zadkem, ono by to bylo díky sedačkám stejně dost těžké, a pochopíme, že můžeme dát dost plynu, jsou rozjezdy i do poměrně prudkého kopce vpravdě parádním zážitkem. Zvuk, linoucí se při tom z výfuků, je úžasný. 

Bohužel u nás není moc úseků, kde by měl našinec jistotu, že v zatáčce, v ideální stopě, nebude štěrk, prach a nebo jiný bordel. Buď ještě od poslední zimy a nebo od „spravování“ děr takovou tou jemnou kamennou drtí. Takže do zatáček můžeme motorku bezpečně položit opravdu málo kde. I tak jsem to zkusil. A byla to paráda. I když jsem měl vždycky určitě dost velkou rezervu. Ale proč to hrotit. GOLD WING není motorka na závodění. Na vyzkoušení jaký je to pocit to myslím docela stačilo. Věřím, že na bezpečném povrchu se dá GOLD WING naklopit až na stupačky. Vedení stopy bylo při tom úplně snadné a jisté.

Brzdy má GOLD WING už po mnoho sezón tzv. duální. Takže když vezmete za přední brzdu, brzdí i zadek. Sice ne tak moc, ale stačí to k bezpečnému zastavení na pár metrech. Spolu s dokonale  fungujícím ABS jistě výrazný prvek aktivní bezpečnosti. Věřím tomu. Neměl jsem potřebu to zkoušet.

Asi se nenajde moc motorek, pokud vůbec, nabízejících takový komfort. Škoda, že nebylo možné srovnat s BMW K 1600 B. Motocyklové sedačky už asi nemohou být pohodlnější. Úhly kolen jsou poměrně otevřené, takže nebolí ani při dlouhé cestě. Poloha rukou na řídítkách je také naprosto přirozená. Takže fajn. Přímo obří čelní plexisklo se dá posouvat od polohy téměř zatažené až do výšky, kdy i jezdec vysoké postavy nekouká přes, ale skrz něj. Posun je zcela plynulý, takže si můžeme najít úplně přesně tu správnou výšku, kdy zcela zmizí aerodynamický hluk a ještě na nás trochu fouká. Nejel jsem v dešti, ale nemám důvod nevěřit, že, ve spojení s dobře propracovanou kapotáží, poskytuje výbornou ochranu proti dešťové vodě.

Rádio jsem taky vyzkoušel. Skutečně hraje a díky čtyřem kvalitním reproduktorům i čistě a hodně nahlas. Nějak jsem ale nepovažoval za nutné si vyhrávat za jízdy. Zvuk motoru mi ke spokojenosti úplně stačil.

GOLD WING, jak už je u něj po mnoho let, má tři integrované kufry. Svým využitelným objemem nijak nevybočují z normálu. Centrální je dostatečně objemný a díky svému jednoduchému tvaru velice dobře využitelný. Boční naopak. Díky svému poměrně komplikovanému tvaru je dost problematická jejich využitelnost. Měl jsem trochu problém tam dát tašku s notebookem. Sympatické je naopak jejich otevírání. Máme-li u sebe klíč, stačí lehce zmáčknout malé tlačítko a teleskopické vzpěry už udělají své.

Dovedu si představit jet na této motorce hodně daleko. Dovedu si i představit jet na této motorce dost rychle hodně daleko. Díky jeho pohodlí, jízdním vlastnostem a výbavě kterou poskytuje, je míra únavy, v porovnání s ostatní motocyklovou nabídkou, poměrně malá. Na rozdíl od jiných motorek si i dovedu představit překonávat delší přejezdy po dálnicích. GOLD WING je na to totiž postaven. 

Dovedu si představit GOLD WINGa si v létě půjčit, na jeden nebo dva týdny a odejet na něm na dlouhou dovolenou. Nejsem si ale úplně jistý, jestli bych ho chtěl mít doma. Snad jako druhou motorku. Z důvodů ryze praktických. Na každodenní použití, alespoň v našich podmínkách to podle mě není. 

V jednom svém článku jsem psal, že pro nákup motorky neexistuje racionální, praktický důvod. Pouze emoce. A GOLD WING je velmi praktický. Na cestování. A kolik má, občan obecný, během roku, pokud není finančně zajištěný rentiér, na cestování času. Dva, nebo maximálně tři týdny. Asi by mě nenapadlo si ho vzít, alespoň v českých podmínkách, jen tak na odpolední projížďku. Na to je příliš okázalý. Tak co s ním.

GOLD WING je bezesporu skvělá motorka. Za léta vývoje dotažená do nejmenších detailů. Nevím, jestli je ve své třídě nejlepší. Právě pro tu iracionalitu přístupu k motorkám. Možná je samostatnou třídou. Fakt nevím. A má vůbec smysl nějaké srovnávání? Podle mě nemá. Na motorkách je krásné to, že zde ještě nezavládla uniformita jako u aut. Kde už máme občas problém rozeznat jednotlivé značky. Takže si ponechme tu iracionalitu a považujme za nejlepší právě to, na čem zrovna jezdíme. Ať máme radost ze života.

Foto-25.jpg

Petr Fryč

MotoQuest_green

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s