KTM 1090 ADVENTURE – 1.

Tentokrát v mém textu nehledejte nějaký systém. Je to spíš „dojmologie“. Skoro jako při debatě u piva.

„Testování“ motorek, v mém podání, je vždy spíš co nejvěrnější vyjádření mého vlastního zážitku. Co mi jízda na té které motorce přinesla. Logicky. Motorka není dopravní prostředek. Je zdrojem nezapomenutelných zážitků. Ať příjemných, či sem tam nepříjemných. Samozřejmě je to také ovlivněno časem, počtem najetých kilometrů a skoro nejvíc prostředím, v jakém ty kilometry najedu. V případě KTM 1090 ADVENTURE bylo dnů dost (celý týden) a kilometrů skoro 1 723.

2.IMG_2747

Před dvěma lety jsem něco najezdil na modelu 1050. Už tehdy mi motorka přišla jako hodně příjemná. KTM 1090 ADVENTURE pro mne tedy nebyla zcela neznámou. Letos jsem s ní projel přepestrou skladbu silnic, prašných cest, zatáček, sjezdů a výjezdů a také počasí. Převážná většina se odehrála na nádherných silnicích a šotolinových horských cestách Dolního Rakouska a Štýrska. Konkrétně oblastí: Schneealpe, Rax, Fischbacher Alpen, Wechsel, Joglland, Masenberg, Teichalm a Wildalpen. (cestopis v jiném textu) Takže jsem měl možnost ji vyzkoušet ve velmi širokém spektru podmínek. Včetně jízdy ve stupačkách. Vlastně v téměř veškerých podmínkách, na jaké běžný moto cestovatel na svých toulkách krajinou může narazit. V horku k padnutí, silném větru, stejně jako v průtrži mračen.

Na KTM 1090 ADEVENTURE se dá popojíždět po městě stejně jako se na ní dají v pohodě překonat i velké vzdálenosti. Na jedné nejmenované motorce, jedné nejmenované, leč renomované značky, jsem, po asi 150ti km, nevěděl jak na ní sedět. Měl jsem tzv. plechový zadek. Tentokrát jsem, pouze s jednou krátkou zastávkou (tankování, napití a záchod) ujel přes 460 km a slezl jsem z ní bez zjevných známek opotřebení ducha i těla. To si myslím, že je jeden z velmi důležitých prvků kvality cestovní motorky. Jízdní pohodlí. Ne nějaký přehnaný komfort. Ale jenom kvalitní, dobře tvarované sedlo a dobrá ergonomie. Zároveň je to také jeden z nejdůležitějších prvků bezpečnosti. Unavené tělo, či duch, nereagují správně a včas na informace, které dostávají od podvozku a od svého okolí. KTM 1090 ADVENTURE i se standardním sedlem poskytuje dostatek pohodlí i pocitu jistoty. První informaci o tom, co se pod námi děje, totiž dostáváme přes náš zadek.

5.IMG_2667

Jak jsem psal už při recenzi jiného stroje. Motory současné litrové třídy mají tolik výkonu, že není třeba nic výkonnějšího. V případě KTM 1090 ADVENTURE je to 92 kW/125 ks. Využitelnost vysokých výkonů je stejně pouze ve zcela krizových situacích, kterým je lépe předcházet. A nebo, pokud vůbec máme možnost, na nějakém krátkém rovném úseku. Bez rizika radarové kontroly. Nezabývám se ježděním na uzavřeném okruhu. A stejně je to dost diskutabilní, protože motorky nemají žádný ukazatel procentuálního využití výkonu. Hodně lidí, snících po co nejsilnějším motoru, by bylo dost zklamáno zjištěním, na kolik procent vlastně ten svůj sen využívají. Možná tak na 60. A to jim ještě fandím. Stejně je důležitější křivka kroutícího momentu. A jízdní vlastnosti. A hlavně schopnosti a zkušenosti samotného jezdce.

KTM 1090 ADVENTURE má čtyři režimy motoru (palivové mapy). SPORT, STREET, RAIN a OFFROAD. Pokud budeme jezdit pneumatiky, které jsou už v základu, a budeme využívat běžné silnice a dejme tomu pevné prašné cesty, tak vám garantuju, že naprostá většina z nás tam dá režim STREET. Jednou pro vždy. Možná na pár krátkých výjimek, kdy to přepneme spíš ze zvědavosti.

Podvozek WP je na dnešní poměry jednoduchý, z továrny asi nejlépe nastavený. Každá snaha o nějaké vylepšení bude spíš kontraproduktivní. Kromě ABS žádná elektronika a věřte, že funguje perfektně na jakémkoliv běžném povrchu. Už léta tvrdím, že podvozek je nejlépe nechat v továrním nastavení. Konstruktéři a tovární testovací jezdci vědí nejlépe co a jak mají dělat.

6.IMG_2668

Ovládací prvky jsou ergonomicky výborně umístěné. 2x LCD display a analogový otáčkoměr dokonale zobrazují veškeré potřebné údaje. Vše jednoduché, přehledné, dobře čitelné i na přímém slunci. Orientace v menu je intuitivní. Na ovládání nám stačí palec levé ruky.

Sedlo je sice jednodílné a výškově nepřestavitelné, což je dnes trochu anachronismus. Je ale velmi pohodlné, dobře tvarované a je optimálně nastaveno na průměrnou výšku Evropana.

Nádrž o objemu 23 l. bohatě stačí i na dlouhé cesty. Jezdil jsem docela svižně, s průměrnou spotřebu 4,7 l. Takže dojezd v pohodě přes 400 km.

Velmi sympatická je nízká hmotnost stroje. Navíc maximálně soustředěná do středu motorky. Díky tomu je stroj nejenom skvěle ovladatelný a při tom stabilní za jízdy, i při dost vysokých rychlostech, ale i při manévrování na místě.

Design, hlavně „masky“, je mnohem klidnější a nadčasovější, než u dost extravagantního 1290. Mě osobně se toto řešení líbí mnohem víc. Motorka nebude „morálně“ stárnout.

Co mi chybělo. Větší čelní plexy, které, alespoň při mé výšce, nezvládalo ochránit hledí helmy před hmyzem. Dá se „dohnat“ deflektorem a nebo určitě existují nějaká vyšší. Absence elektrických zásuvek. Alespoň jedna by mohla už v základu být (a nebo, že bych ji jenom nenašel?).

Takže aktiva vysoce převyšují pasiva.

Mezi zkoušením různých motorek mám vždy minimálně několik dnů pauzu. Stihnu si odvyknout. Tentokrát to vyšlo jinak. Sesedl jsem z KTM 1290 SUPER ADVENTURE S a po pouhých pár minutách, nutných na zvládnutí administrativy, jsem odjížděl na KTM 1090 ADVENTURE.

Rozdíl byl docela znát. Vůbec to nemyslím tak, že to bylo z lepšího do horšího. Prostě to jenom bylo jiné. Rozměrově jsou ty motorky prakticky stejné. Přitom jsem měl pocit, možná jenom díky mírně jiné poloze stupaček, nevím, že sedím na menší motorce. Tento pocit samozřejmě zmizel po pár minutách jízdy. Trochu „chudší“ výbava (skoro vše se dá doplnit) a rozdíl ve výkonu, vám přestanou chybět a začnete oceňovat jiné kvality. Třeba to, že v městském provozu se „menší“ motorka snad lépe ovládá.

7.IMG_2611

Jak občas píši v různých diskusích. Dnes téměř není špatných motorek. Ať sáhneme kam sáhneme, těžko můžeme udělat fatální chybu výběru. Je to o pocitu, o umění využít vlastnosti toho kterého stroje a hlavně o tom, jaký ke své motorce máme vztah. Jak se o ní staráme.

KTM 1090 ADVENTURE je rozhodně skvělá volba pro jezdce, kteří  si chtějí užívat. Pohodlí, výkon, dobrý design a jednoduchost. Není to vůbec tak, jak se občas píše, že je to motorka pro začínající cestovatele. Je to naprosto plnohodnotný stroj. Pouze bez některých sofistikovaných pomůcek, které nám sice mohou pomáhat, ale také, při sebemenší závadě, nám mohou zcela zhatit naše cestovatelské plány. Proč asi skuteční dobrodruzi dávají, v případě BMW, přednost starším typům R 1050 GS. Pro jejich jednoduchost a spolehlivost. To samé je v případě KTM u modelu 990 ADVENTURE. KTM 1090 ADVENTURE jde v jeho stopách.

8.IMG_2749

Petr Fryč

Reklamy

2 komentáře Přidejte váš

  1. Jirka Rambousek napsal:

    Nadhernej stroj. Vazne o nem uvazuju, ale bohuzel na Motorkarich ho jeste nikdo nema, aby nezaujate poreferoval. Zajimalo by me hlavne srovnani s novym litrovym v-stromem, kterej je o par desitek tisic levnejsi.

    To se mi líbí

    1. horyazatacky napsal:

      Těžko mohu srovnávat. Na V-Stromu, už si nevzpomenu kterém, jsem ujel jenom asi 50 km v minulém roce. Ale ve srovnání s jinými motorkami, na kterých jsem ten del jezdil, jsem si připadal jako na motorce tak 10 let staré. Samozřejmě je to subjektivní pohled. Ale nejelo se mi na ni vůbec dobře. KTM je přece jenom o level jinde. A 1090 je podle mne velmi dobrá volba.

      To se mi líbí

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s