DUCATI MULTISTRADA 950

Vítěz ankety MOTOCYKL roku 2017.

Nejsem velkým zastáncem anket, pokud se porovnává neporovnatelné. Těžko srovnávat chopper s cestovním endurem a nebo supersportem. Navíc, motorka je věc zcela individuální, nebo spíš individualistická.

Vezmu-li v úvahu značky, které už mají něco za sebou, prakticky nenajdeme špatnou motorku. Každému vyhovuje, či stačí něco jiného a o stavu stroje spíš rozhoduje jak se o něj staráme. Konstruktéři motorek nejsou hlupáci a konstruktéři komponentů, používaných napříč spektrem značek, také ne.  Spíš jde o cenovou hladinu ve které se ten který model pohybuje.

MULTISTRADA 950 je ale velmi povedený stroj kategorie cestovní enduro, či adventure a nebo jak jsem už někde viděl – CENDURO ☺

O designerských kvalitách tvůrců strojů z Bologne nebude pochybovat asi nikdo. Ať jsem okolo Multistrády chodil jak jsem chodil a okukoval ji ze všech stran a úhlů, nenašel jsem nic, co by mému oku vadilo. Při usednutí do jejího sedla jsem měl pocit, že tu motorku fakt dobře znám. Nevím, jestli to bylo i tím, že jsem na její předchůdkyni, 1000 DS, z roku 2003, najezdil pěkných pár desítek tisíc kilometrů. Možná. Co jsem také hned ocenil, je zcela jednoduché, intuitivní ovládání menu s přiměřenou nabídkou „služeb“. Vše podstatné motorka nabízí. Je pravdou, že mám raději jednoduchost. Taky nelyžujeme na lyžích s přestavitelnou tuhostí a ostrostí hran. Prostě si koupíme lyže, které nám vyhovují a tím to končí. Zbytek je už na nás a na tom jak umíme lyžovat. Takže mi opravdu nechybí semi-aktivní podvozek a další vymoženosti strojů dražších třeba o 150.000,- Kč. Navíc jsem lety ježdění došel k přesvědčení, že nejlépe funguje podvozek tak, jak je nastavený přímo z fabriky. Jízdní vlastnosti jsem si vyzkoušel ve velmi rozmanitých podmínkách, na silnicích pardubického a královéhradeckého kraje, včetně kousku Polska, tedy Orlické hory a jejich podhůří, včetně přejezdu přes Suchý vrch. Ať jsem jel po perfektní silnici a nebo po těch úplně rozbitých, které poznaly péči cestářovi lopaty před hodně lety, měl jsem z jízdy stále velmi dobrý pocit. Není to pouze podvozkem, tedy pérováním a tlumením ale i soustředěním největší hmoty doprostřed stroje a jeho, díky stavbě motoru velmi úzké stavbě.

Motor nabízí zcela dostatečný výkon (113 hp), ale hlavně na dvouválec velmi příjemnou výkonovou křivku. Jasně, že se musí častěji a hlavně přesněji řadit, aby motor necukal a jízda byla příjemná. Jako správné desmo motor skvěle brzdí. U nás na to nejsou moc podmínky, ale alespoň při sjezdu ze Suchého vrchu do Jablonného v Orlických horách jsem si zavzpomínal, jak na staré Multistrádě skoro nebylo ani při dobrzďování do ostrých zatáček třeba sahat na brzdy. Když, tak jen pro pocit. Motor to zvládal sám. I se sériovým výfukem má Multistráda velmi příjemný, uchu lahodící zvuk. Jako milovníkovi starých časů mi jenom chyběl charakteristický zvuk řehtačky otevřené suché spojky. Ale čas nezastavíš a pachatele všemožných, krásu ničících norem, nezabiješ.

Ještě než se rozjedu. Pro mou výšku 185 cm má Multistrada úplně přesnou polohu sedla. I díky tomu, že je velmi úzká „v bocích“, stojím, pokud musím dát nohy na zem, na celé ploše chodidla. Pro můj vkus má také velmi příjemnou šířku a sklon řídítek, včetně pevných, nevibrujících zrcátek, poskytujících výborný přehled o tom, se děje za mnou. Sedlo jezdce je poměrně hluboké, výborně tvarované a myslím, že si v něm každý pohoví.

Důležitou věcí ve výbavě Multistrády je také velmi dobře čitelný, i na přímém slunci, a také přehledný, monochromatický, multifunkční TFT panel, zobrazující vše co potřebujeme za jízdy vědět. Navíc je uložený poměrně vysoko, takže o tom, co se na něm děje, máme vždy dokonalý přehled.

Multistráda nemá nikterak předimenzovaný, ručně výškově stavitelný čelní štít. Tvarově i rozměrově je velmi kompaktní. Přitom poskytuje účinnou ochranu jak před tlakem vzduchu, před vodou, tak i u nás všudypřítomným hmyzem. Po ujetí více než 300 km jsem měl na helmě doslova jen pár teček a to ještě až tam, kde mi nevadily ve výhledu. I toto drobné kritérium je poměrně důležité pro dobrý pocit z jízdy.

Startujeme

IMG_2629.JPG

Po „nahození“ motoru se ozve velmi charakteristický Ducati zvuk. Geny se prostě nezapřou a byla by škoda na tom cokoliv měnit. Charakteristický zvuk k motorkám patří. Ducati vždycky vyžadovala trochu větší razanci při řazení. Prostě na to trochu víc dupnout. Stejně tak tomu je i u 950ky. Než jsem se vrátil do Ducati reality, párkrát jsem nepřeřadil. Když mi to došlo, bylo to zase v naprosté pohodě. Taková je Ducati.

Výkon a zase výkon. Pro hodně jezdců je toto hotová mantra. Ke zvládnutí velkého výkonu potřebujeme mít v první řadě v pořádku hlavu, velký cit v pravém zápěstí a hodně jezdeckých zkušeností. Nepoužíváme-li motorku jako soumara a nepožadujeme-li po ní trhání rekordů v času a prostoru, je 113 hp, u Multistrády deklarovaného výkonu, naprosto dostatečných. Pro řadu jezdců až zbytečných. Mám rád výkonné motorky, protože síle motoru je přizpůsobena i „síla“ podvozku a brzd. Takže je taková motorka, máme-li v hlavě správně srovnané hodnotové žebříčky a dostatečný pud sebezáchovy, bezpečnější, než motorka nevýkonná. Říkám tomu aktivní bezpečnost. Krizi mohu ujet, stejně tak jako před ní mohu zabrzdit a nebo se z ní vymanévrovat. Prostě krizím mohu předcházet, protože na to mám výkon a jízdní vlastnosti. Toto vše má Multistráda v dostatečné míře. Jen to musíme umět využívat a ne zneužívat. Není to stroj na okruhy a nebo na kamenité, či rozbahněné lesní cesty (v tomto provedení), ale na svižné a při tom pohodové a bezpečné cestování.

Na Multistrádu je snadné si poměrně rychle zvyknout. Všechno na ní padne rychle a intuitivně do ruky. Po pár ujetých kilometrech si také uvědomíme, jak lehce a přesně se vede. Je úplně jedno, jestli jedeme rovně, v mírných nebo ostrých zatáčkách, po perfektním a nebo rozbitém asfaltu, městem a nebo po volné silnici vedoucí lesem. Nic není problém. Jako všechny Ducati má i Multistrada skvělé brzdy Brembo, na které se, i díky ABS, můžeme spolehnout prakticky v každé situaci. Nabíhají a zabírají plynule a velmi přesně.

Naučíme-li se poslouchat motor a řadit doslova podle sluchu a ne podle toho co máme na otáčkoměru, využijeme dokonale výborný záběr motoru při výjezdech ze zatáček, kde nebudeme vůbec zaostávat ani za stroji s podstatně větším výkonem. To je právě výhoda přesného vedení motorky v zatáčce, kde si můžeme dovolit rychlejší průjezd než na mnoha sportovněji laděných strojích.

Jak už jsem psal, na Multistrádě jsem během jednoho dne, spíš půl dne, najel necelých 300 km. Nezaznamenal jsem například žádné nepříjemné vibrace, které jsou jedním z důvodů únavy. Vibrace, kterým se samozřejmě u dvouválce nelze úplně vyhnout, jsou naopak docela příjemné. Díky výborné ergonomii, řídítka, sedlo a stupačky, jsem neměl vůbec žádný problém s únavou zad. Alespoň pro mě nabízí Multistráda naprosto ideální posaz, bez jakýchkoliv nutných úprav. Jestli oni ji vlastně Italové nepostavili mě na míru ☺

Takže pro mě výborná motorka. Navíc ve stejné cenové hladině, jako jsou její přímí konkurenti v litrové třídě. Takže i po této stránce je DUCATI MULTISTRADA 950 plně konkurenceschopná.

IMG_2546

Petr Fryč

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s