BMW R 1200 R – R jako Roadster

bmw_renocar

Co je to „Roadster“? Původně, než se tento pojem objevil u motorek, to byla jednoduchá, dvoumístná sportovní auta. Většinou bez střechy a nebo maximálně se střechou skládací. Ale bez bočních okének. Třeba původní LOTUS SEVEN. Prostě auta pro tvrdé nátury.

U motocyklů pojmem Roadster označujeme výkonné, taky relativně jednoduché, zásadně nekapotované sportovní motocykly. Vhodné i na cestování, ale s nemnoha zavazadly. Prostě nalehko. Ač měla mnou „testovaná“ R 1200 R přípravu i na boční kufry, asi bych je tam ani nedával. Tak maximálně zadní, nepříliš velký, aby se měla manželka o co opřít a kam si dát své věci. K tomu tankbag. To by asi tak stačilo.

2310

BMW R 1200 R je Roadster v pravém slova smyslu. Neustálý vývoj této řady běží už více než 20 let. A je to znát. Motorka je konstrukčně i esteticky velmi propracovaná. Na „poměry“ své třídy je také velice pohodlná. Tak akorát velká, skvěle ovladatelná a navíc hodně rychlá. I do zatáček. Teda máme-li na to morálku a jezdecké schopnosti. Ležatý, vodou a vzduchem chlazený dvouválec Boxer, 1170 ccm, stejný jako třeba v R 1200 GS, s výkonem 92 kW (125 k.) a 125 Nm při 6500 ot/min, charakteru i designu motorky naprosto vyhovuje. 

Celková konstrukce stroje poskytuje nejenom perfektní stabilitu ve vysokých rychlostech, ale také obratnost v krátkých zatáčkách a městském provozu. To je také dáno poměrně nízkým těžištěm, za což vděčí právě motoru s protiběžnými válci. Další výhodou, je poměrně nízká hmotnost. S plnou nádrží cca 230 kg. Díky nutnosti umístění kapalinového chladiče před motorem, byla tradiční přední vidlice Telelever nahrazena sice konvenční, ale krásnou, zlatou, skvěle fungující vidlicí upside-down. V kombinaci se zadním, letmo uloženým Paraleverem a elektronickým řízením podvozku Dynamic ESA, za příplatek 19 000,- Kč, poskytuje velmi dokonalé jízdní vlastnosti. V případě tohoto typu si myslím, že ty peníze za to stojí.

BMW R 1200 R je vůbec přehlídkou moderních systémů a jízdních asistentů. Tedy pokud do nich chceme investovat. Začněme bezklíčovým ovládáním. To je na jednu stranu příjemné, protože nemusíme stále lovit klíčky v kapse, na druhou stranu nám to může přinést některé horké chvilky. Nejenom vlastní zkušenost. Denní LED svícení, vyhřívané rukojeti, při ranních jízdách jsem docela ocenil, tempomat, který jsem nepoužil, quickshifter PRO, který bych taky nepotřeboval, až po čtyři jízdní režimy (palivové mapy). Pro mě by stačily dva. Road a Rain (až do posledního dne jsem si to myslel). V základu je ABS a kontrola trakce, což jsem několikrát ocenil. Bílé čáry a přechody pro chodce u nás stále dost kloužou. A to nemusí být ani moc mokro.

18

Co bych si dovolil trochu zkritizovat, je přístrojový panel. Kvalitě a ani ceně motorky neodpovídá. Příjemný je analogový tachometr, ale zbytek je trochu nepřehledný a také ne moc dobře čitelný. Motorce v této cenové kategorii a kvalitě by asi slušelo něco trochu sofistikovanějšího. Nemusí to být zrovna barevný displej jako u GS, ale klidně bych se vrátil k analogovému otáčkoměru a jednoduchému displeji pro zobrazování ostatních, méně důležitých informací.

6

Není to motorka, na kterou si můžete sednout a hned vyrazit. Je třeba si ji nejprve trochu osahat a zjistit, kde co je. Pak už vám vše padne naprosto přirozeně do ruky. Motor má naprosto sametový, lineární chod. Téměř žádné lomcování do strany (gyroskopický efekt) při podřazení, naprosto žádné vibrace a nebo jakékoliv nepříjemné zvuky. Motor si jen tak přede až do nějakých 5000 ot/min. Ale bohatě si vystačíme s hladinou otáček kolem 3 tisíc. Chceme-li předjet, stačí lehce otočit plynovou rukojetí a motorka doslova vystřelí vpřed. Takže předjíždění jsou velmi krátká a proto i bezpečná. Motor na to prostě má. Přesné a snadné je i řazení výborně odstupňované, šesti stupňové převodovky. Na rozdíl od některých jiných motorek dáte i neutrál na první pokus. Brzdy jsou trochu ostřejší, ale k tomuto typu motorky perfektně sedí. Stačí si zvyknout a dokážeme je dávkovat naprosto přesně. Navíc se můžeme spolehnout na ABS.

89

Jakmile se vymotáme z městského provozu, můžeme vzít pořádně za plyn. V mém případě to je už skoro tradičně trasa z Velké Bíteše na Křižanov, Nové Město na Moravě, Holice, Trhovou Kamenici a Pardubice. Možná by se nabízelo „nasadit“ tady palivovou mapu Dynamic. Ale i Road poskytuje naprostý dostatek výkonu a jízdní dynamiky. Jsem spíš pohodář. Navíc vím, jak bolí hojení úrazů a také svěřené stroje vracím rád v pořádku. Ale dovedu si docela představit, co by se dělo při volbě „Dynamicu“ (to jsem si myslel, ale nevěděl).  

I když maximální rychlost přesahuje 200 km/h, pohodová je tak do 130 km/h. Při mé výšce 185 cm. Pak už se dost silně projevuje absence jakékoliv kapotáže. Plexy štítek se projeví spíš jako designerský doplněk. Do této rychlosti ale funguje velice dobře. Vydat za něj necelých 5000,- Kč určitě stojí. Zkoušel jsem jet i rychleji, ale začala se projevovat „aerodynamika“ stroje a chvílemi jsem měl pocit, že přijdu o helmu. Jakmile jsem ale zvolnil těsně pod 130 km/h, bylo zase vše v naprosté pohodě. Nemusel jsem ani ležet na nádrži aby mě to nesfouklo ze sedla. 

Tady se už pomalu dostáváme k cestování. V případě nestálého počasí je dobré, spíš nutné, do zavazadla přibalit oblečení do deště. R 1200 R totiž, jako pravý Roadster, neposkytuje vůbec žádnou ochranu. Taky od zadního kola voda hezky stříká na záda. Do nádrže se vejde 18 l. benzínu. To nám, při pohodové jízdě, kdy se dostaneme na spotřebu někde nad hranicí 4,5 l/100 km, vystačí až skoro na 400 km.   

Cena

BMW R 1200 R není žádná tzv. „rozpočtovka“. Její cena se pohybuje v rozpětí od cca 350 000,- Kč až do 400 000,- Kč. Záleží, jestli vystačíme se základním vybavením. Což se nedá moc předpokládat. A nebo si začneme vymýšlet. Což se dá předpokládat. Většina příplatkového vybavení má svůj smysl a nejde o samoúčelné zbytečnosti. Navíc, rozhodneme-li se jednou takto vybavenou motorku „poslat do světa“, rozhodně na této prvotní větší investici neproděláme. 

No a teď, jak se na R 1200 R jezdilo mě. 

Není to typ motorky, který by mě byl úplně blízký. To je z mého pohledu poměrně logický, ale zcela subjektivní názor. Osobně, dlouhodobě, preferuju spíš vyšší, alespoň trochu kapotovaná cestovní endura. I když letos jsem se zamiloval do R nineT. BMW R 1200 R mohu určitě doporučit jezdcům do výšky, dejme tomu, 180 cm. Nebo i menším, protože sedlo se dá nastavit na: 760, 790 a nebo 820 cm. Takže na zem bezpečně dosáhne téměř každý jezdec, či jezdkyně. Díky absenci jakékoliv ochrany proti živlům to chce také individualitu poměrně odolnou a s docela silnou vůlí.

Po chvilce váhání a hledání, protože jsem na R 1200 R přesedl v brněnském Renocaru z přece jen trochu vyššího R 1200 GS, jsem si na charakteristiku Roadsteru zvykl docela rychle. Ono je fakt, že na dobré věci se obecně zvyká velice rychle. No a tím je vlastně jednou větou řečeno skoro vše. Na R 1200 R se mi prostě jezdilo hodně dobře. Díky sice „sportovnější“ jezdecké pozici, než na enduru, ale přesto příjemně vzpřímené, se mi motorka vedla po jakékoliv silnici velice jistě. K tomu přispívá i pro mě příjemná šířka do ruky skvěle padnoucích řídítek. Skvělý podvozek, v kombinaci s výkonným motorem, mi dodával dostatečný pocit jistoty a tím i sebejistoty v takřka jakékoliv situaci. 

Takže moje doporučení BMW R 1200 R určitě má. Je to skvělá volba pro ty, kteří nepotřebují velký cesťák a nebo velké enduro. Na svých cestách s sebou nepotřebují vláčet vybavení na bivakování a také překonávat zbytečné denní „nálože“ kilometrů. Nepotřebují jezdit po asfaltu na „drapácích“, protože vědí, že i na upravenou polní cestu a nebo na dojetí k chatě takováto motorka úplně stačí. Prostě značně univerzální, sportovně cestovní motorka, která nás bude spolehlivě vozit do práce stejně tak, jako na prodloužený víkend ve dvou a nebo, v sólo obsazení klidně i na víc dní. Díky svému evolučnímu vývoji má také velmi nadčasový design, zajišťující mu pomalé „morální“ stárnutí a udrží její cenu na velmi slušné úrovni. 

Tento text jsem měl napsán den před tím, než jsem se na R 1200 R vracel do brněnského Renocaru. Když už jsem měl motorku docela v ruce a počasí mi přálo, řekl jsem si, že je přece jenom na čase vyzkoušet ten Dynamic. Tak jsem na něj nastavil podvozek i palivovou mapu. V ten moment byla zapomenuta ona téměř přívětivě poddajná, cestovní motorka. Probudilo se zvíře. Predátor, který chtěl uštvat cokoliv, co se na silnici před ním objevilo. Připadal jsem si, jako kdybych přesedl ze sportovního letadla do stíhačky s urvaným krytem kabiny. No co vám mám psát. Byla to nádhera. Adrenalin v tom pravém slova smyslu. Do cca 5000 otáček se ještě tak moc nedělo. Jakmile ale otáčkoměr překonal tuto hranici, nastal doslova turboefekt a motor dostal úplně jinou energii. Dost jsem litoval, že se u nás po zimě silnice neuklízí a zbytky zimního posypu jsou vždy v té ideální stopě. Takže jsem to musel hodně hlídat. Po této zkušenosti si dovedu už dost živě představit sedět na této motorce, vrčící a připravené vyrazit, pod nějakým pěkným alpským průsmykem. To by asi bylo podle přísloví: „Děj se vůle páně“

Petr Fryč

1420

MotoQuest_green

Reklamy