Jak učit, se učit a vyhnout se chybám
Nejsem a ani jsem nikdy nebyl učitelem v autoškole a nevedu kurzy jízdy na motorce. Ale díky tomu, že jsem vodil po horských silnicích i jezdce nezkušené, kteří neměli mnoho najeto, okolnostmi byl „donucen“ lektorsky se věnovat vlastní dceři a kdysi jsem profesionálně učil lyžování, jsem se dopracoval k určitým poznatkům. Které nabídnu k veřejné oponentuře. Klidně i sžíravé kritice, či odsouzení. Nic méně si myslím, že to řadě lidí může otevřít oči a pomůže vyvarovat se začátečnických chyb. Chyby, které se napáchají a zažijí v začátcích, se dost těžko odstraňují. A tak je vždy lepší jim předejít.
V této části mého povídání si dáme, pro začátek, „pouze“ takové desatero. Pouhá doporučení, která by si měl, nebo alespoň mohl vzít k srdci každý, kdo se chce učit, či – kdo chce někoho učit. Není to žádná věda.
DESATERO
- Každý by se měl začít učit na motorce jenom v tom případě, že do toho má sám chuť. Po vlastní, velmi zralé úvaze. A třeba si to nejprve vyzkoušet nanečisto. V případě dam pod vedením zkušené lektorky, protože žena od ženy lépe příjme, byť třeba nepříjemný názor. U chlapů naopak pod dohledem lektora – ze zcela stejného důvodu. Určitě nezačínejme jezdit proto, že nás k tomu někdo přiměje. Že si to někdo jiný přeje. Partner, partnerka, otec, to je úplně jedno. Jízda na motorce, myšleno zvládnutá, je krásná. Je ale také, zcela objektivně, nebezpečná.
- Velkou výhodou je, umíme-li dobře jezdit na kole, nebo hodně dobře na lyžích. Ne, že si to jenom myslíme. Tyto sporty mají s jízdou na motorce mnoho společného. Z mnoha případů vím, že dobří lyžaři jsou i dobří jezdci na motorkách. K rozboru podobností se dostanu později.
- Od samého začátku musíme jezdit v bezpečném oblečení a obutí. Kvalitní helma je samozřejmě předpokladem. Stejně jako účinná ochrana páteře. Tuhý molitan, či polyuretan, který je vložen v zádové kapse snad každé motorkářské bundy, žádnou ochranu nenabízí. Myslím ideálně celozádový páteřák. Chránící páteř od krku až po bedra. Poslouží nám celoročně. V létě na motorce nebo na kole a v zimě na lyžích, či snowboardu. A samozřejmě také rukavice. Při téměř jakémkoliv pádu se instinktivně bráníme rukama a proto jsou, tak říkajíc, první na ráně.
- Nikdo se nenaučí lyžovat na lyžích, které bezpečně nezvládne. S rezervou. Stejné je to s motorkou. Začátečník, bez ohledu, jestli muž nebo žena, potřebuje motorku, kterou bude od začátku bezpečně ovládat. Tedy lehkou, obratnou, na které se přirozeně sedí, z které dosáhne bezpečně na zem celou nohou. Ne pouze na špičky. A bez zbytečného výkonu. Zbytečným výkonem v takovémto případě myslím, naprosto vážně, vše nad 35kW. I to může být někdy až dost. Ale dá se s tím pracovat. https://horyazatacky.cz/2021/06/11/cfmoto-300nk-zabava/
- Základy, myšleno i po absolvování autoškoly, ale už na své motorce, by měly probíhat v nějakém zcela bezpečném prostoru. Prázdné parkoviště, letiště, je-li mimo letecký provoz, ideálně k tomu určený motodrom. Jsou i u nás. Na některých probíhají profesionálně vedené kurzy, jiné, jako je tomu třeba u nás v Pardubicích, více méně leží ladem. Přitom je možné je po domluvě využívat. V takovémto prostředí doporučuji najezdit minimálně několik hodin, či několik desítek kilometrů, než nováčka pustíme na silnici s běžným provozem.
- I v běžném provozu, vyjedeme-li na první vyjížďku, je třeba výběr trasy, délku, rychlost i zastávky naprosto striktně přizpůsobit schopnostem nováčka. Nechceme mu, či jí ježdění znechutit v samém začátku. Takže začneme u distancí nepřesahujících 50 km. Nebo dvě hodiny. Úplně to stačí. Navíc vybereme čas a silnice s minimálním provozem. I tak budeme potkávat kde koho, včetně náklaďáků nebo traktorů.
- Bylo by při jízdě dobré používat interkom? Při prvních jízdách podle mne ne. Začínající jezdec, či jezdkyně se musí v první řadě soustředit na svou jízdu. Ne reagovat na různé rady, a ještě třeba odpovídat. Domluvíme si, co je napsáno v předchozím bodě a rozbory můžeme dělat při zastávkách.
- Plynulost a čistá stopa. Na silnici nejsme nikdy sami. Proto musíme učit a se učit, že jízda musí být plynulá a – čitelná. Co tím myslím? Neměnit prudce rychlost jízdy, když to není nutné a nekličkovat (nemotat se) mezi střední dělící čárou, pokud je a krajnicí.
- Perimetr. K našemu bezpečí na silnicích i sjezdovkách přispívá, hlídáme-li si své okolí. Svůj bezpečnostní perimetr. Na motorce platí, stejně jako na lyžích, že musíme předvídat, co udělá ten druhý. Ale zároveň musíme být čitelní i pro něj. Musí probíhat jakási nonverbální komunikace. „Já vím o tobě a ty víš o mně“. Předpokládám, co uděláš. Hlavně pro začátečníky je velmi důležité si toto uvědomit v samotném začátku a naučit se periferně stále sledovat zpětná zrcátka. Často se přistihnu, že víc koukám do zrcátek a vlastně periferně se dívám před sebe.
- Nepřeceňování vlastních sil a schopností. Sáhneme-li si do svědomí, tak každý víme, že jsme se ve svých začátcích dostávali do krizových situací právě díky přecenění vlastních schopností. V kombinaci se strojem, který měl navrch. Když jsem se vrátil po mnoha letech do sedla motorky, tak mi jeden v té době zkušenější kamarád řekl. „Dej si pozor, až budeš mít najeto tak čtyři tisíce kilometrů. Začneš si myslet, že už to umíš a rozbiješ si hubu“. Měl jsem najeto asi 4200 km, když jsem šel poprvé k zemi. Vlastní blbostí. Stalo se to na jedné pražské křižovatce. Odbočoval jsem doprava. „Zkušeně“ jsem předjel stojící auta a postavil se do jejich čela. Nevšiml jsem si ale, že je na silnici nějaký „bordel“. Rozsypané vápno, či co. Když jsem vzal za plyn, zadní kolo podjelo a motorka zajela pod také doprava odbočující pekařskou Avii. Řidič Avie byl naštěstí duchapřítomný, periferně viděl, co se vedle něho děje, a tak zastavil dřív, než mi stačil motorku přejet. Vytáhli jsme ji zpod Avie, koukli, jestli se jí něco nestalo a jeli každý po svém. Ostatní řidiči se mohli udusit smíchem. Na motorce byl jen lehký škrábanec a já měl naraženou holení kost. Takže vlastně výhra a skvělá lekce do dalších kilometrů. I ve vlastních očích jsem byl za pitomce. Paradoxem a klikou bylo, že z kousek opodál postávajících několika policajtů si toho žádný ani nevšiml.
Takže to máme desatero. Z vlastních zkušeností. S jednou úsměvnou na závěr.
Pokračování za týden.
Petr Fryč
